بورک مشوک میرجاوه غذای ملی شد

به گزارش وبلاگ هاپرسین، فرهنگ غذا در سیستان و بلوچستان تنوع و گستردگی بی نظیری دارد به گونه ای که 31 غذای محلی در لیست آثار ناملموس کشور قرار گرفته و فرصت مطلوبی را برای معرفی این میراث ناملموس به گردشگران داخلی و خارجی فراهم نموده است.

بورک مشوک میرجاوه غذای ملی شد

وبلاگ هاپرسین: غذای محلی بورک مشوک (ماش محلی) در لیست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت ملی شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی میرجاوه عبدالله کرد در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه فرهنگ هر قوم و منطقه ای، تا حد زیادی با خوراک و غذاهای آن منطقه گره خورده است، بیان نمود: امروزه با پیشرفت جوامع بشری و استفاده از انواع گوناگون غذاها در زندگی روزمره استفاده از غذای مُشوک (ماش محلی) روبه فراموشی است و مردم به فکر استفاده از غذاهای نو در مکان های زیست خود هستند.

وی اضافه کرد: کنارگذاشتن سنت ها و آداب ورسوم باعث شده بسیاری از عادات مردم روبه فراموشی سپرده گردد هرچند در شهرستان میرجاوه به علت وجود جوامع روستایی و عشایری و داشتن کشاورزی، کاشت مُشوک در خانواده ها جایگاه خاصی دارد؛ اما هجمه تبلیغاتی و تأثیرپذیری از بعضی عادت های زندگی شهری باعث شده مردم برای تهیه غذاهای آماده و آسان بیشتر کوشش نمایند به همین علت باید به آداب و رسوم و استفاده از غذای محلی بورک مُشوک توجه بیشتری کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی میرجاوه ادامه داد: در این زمینه اقدامات لازم برای ثبت این غذای محلی در لیست میراث فرهنگی ناملموس کشور انجام شد چرا که ماده غذایی ارزشمندی بوده و خواص بی نظیری برای سلامت بدن و پوست دارد.

وی گفت: تهیه بروشور طرز تهیه غذای محلی مُشوک و عرضه به مسافران و گردشگران ورودی منطقه و یا مستندسازی و ساخت فیلم از مراحل تهیه غذای محلی بورک مُشوک از طریق صداوسیمای استانی منجر به ترغیب مردم به استفاده از این نوع خوراکی سالم و مقوی خواهد شد.

لازم به ذکر است فرهنگ غذا در سیستان و بلوچستان تنوع و گستردگی بی نظیری دارد به گونه ای که 31 غذای محلی در لیست آثار ناملموس کشور قرار گرفته و فرصت مطلوبی را برای معرفی این میراث ناملموس به گردشگران داخلی و خارجی فراهم نموده است.

منبع: توریسم آنلاین

به "بورک مشوک میرجاوه غذای ملی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بورک مشوک میرجاوه غذای ملی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید