جزئیات الزام همراه داشتن کارت ملی برای اخذ خدمات اداری و حمل و نقل
به گزارش وبلاگ هاپرسین، دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا جزئیات الزام همراه داشتن کارت ملی برای اخذ خدمات اداری در شهرها را در راستای اجرای طرح هوشمند مدیریت کرونا تشریح کرد.

به گزارش وبلاگ هاپرسین، حسین قاسمی در تبادل نظر با ایسنا در شرح جزئیات طرح الزام اخذ کارت ملی برای ارائه خدمات توسط دستگاه های اجرایی در حوزه شهرها گفت: در سال 1376 قانون الزام شماره ملی و کد ملی اختصاصی برای هر فرد ایرانی در مجلس مصوب شده است. در ماده 2 آئین نامه این قانون الزام می نماید که افراد ایرانی بالای 15 سال باید این شماره ملی و کارت ملی را داشته باشند و هم همواره همراه خودشان این کارت ملی باشد. بنابراین از لحاظ الزام قانونی در سال 1376 این قانون مصوب شده است.
وی اضافه نمود: از نظر اینکه چه تعداد در حال حاضر کارت ملی دارند و چه تعداد ندارند، باید تاکید کنیم که اگر مبنای 15 سال سن را محاسبه کنیم در حال حاضر 62 میلیون ایرانی واجد شرایط دریافت کارت ملی هستند، یعنی 62 میلیون از 85 میلیون جمعیت ایران واجد دریافت این کارت هستند، اما از این 62 میلیون نفر 50 میلیون نفر کارت ملی گرفته اند.
قاسمی ادامه داد: بالای 80 درصد جمعیتی که شامل اخذ آن می شوند کارت خود را دریافت نموده اند و 12 میلیون نفر هم یا اقدام ننموده اند یا اقدام نموده اند و قبضی که کد ملی روی آن درج شده را دارند، اما هنوز کارت خود را دریافت ننموده اند.
وی در تشریح استفاده از کارت ملی برای اعمال محدودیت ها گفت: در حال حاضر بر اساس طرحی که با هماهنگی وزارت ارتباطات و وزارت راه صورت گرفته ارائه خدمات حمل و نقل مسافری بین استان ها با ارائه کارت ملی انجام می گردد. یعنی اگر فردی بخواهد با هواپیما، قطار یا اتوبوس از تهران به هر جای ایران سفر کند هنگام اخذ بلیت باید کد ملی را ارائه کند تا بلیت برای وی صادر گردد.
وی ادامه داد: وقتی کد ملی را ارائه می نماید سامانه وزارت راه در حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده ای به بانک های اطلاعاتی وزارت بهداشت متصل است. به این ترتیب اگر فرد به عنوان یک ایرانی به آزمایشگاه یا بیمارستانی مراجعه و به دلیل کرونا آزمایش داده باشد یا بستری شده باشد اگر بخواهد بلیت دریافت کند سابقه فرد مورد آنالیز قرار می گیرد و اگر فرد کرونا مثبت باشد نمی تواند بلیت دریافت کند.
وی اضافه نمود: به این ترتیب این فرد شناسایی و به وی اعلام می گردد که به قرنطینه برود و اگر هم از قرنطینه بیرون بیاید جریمه خواهد شد. این موضوع در حوزه حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده ای عملیاتی شده است.
وی تاکید نمود: جالب است بدانیم روزانه با افراد زیادی در این طرح روبرو می شویم که به دلیل کرونا مثبت بودن نباید سوار هواپیما، اتوبوس و قطار شوند اما رعایت نمی نمایند ولی با استعلامی که انجام می گردد این مسئله مدیریت می گردد.
دبیر کمیته اجتماعی، انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا با اشاره به ارائه پیشنهادی در جلسه قبلی ستاد ملی مدیریت کرونا گفت: در این جلسه پیشنهادی را مطرح کردیم که با استفاده از کارت ملی علاوه بر سیستم حمل و نقل ریلی، جاده ای و هوایی در حوزه های شهری نیز این موضوع عملیاتی گردد، منتهی این موضوع به صورت مرحله به مرحله در شهرها اجرایی گردد.
وی ادامه داد: مثلا ورود افراد به ادارات برای اخذ خدمات اداری الزام همراه داشتن کارت ملی را داشته باشد و اگر فردی در آنجا شناسایی گردد که قبلا کرونا مثبت بوده یا هنوز دوره 14 روزه خود را طی ننموده اجازه ورود و ارائه خدمات به وی داده نمی گردد. این مسئله در بانک ها یا در حوزه سایر دستگاه هایی که به مردم خدمات ارائه می نمایند انجام خواهد شد و در مرحله بعدی سیستم حمل و نقل عمومی را نیز شامل خواهد شد.
وی اضافه نمود: یک بخش از این کار به وسیله استعلام لحظه ای انجام می گردد که QR کدی در سامانه اپلیکیشن ماسک طراحی شده که هر کسی که گوشی هوشمند داشته باشد با داشتن کارت ملی می تواند کارت ملی را اسکن کند و سابقه سبز یا قرمز بودن فرد قابل مشاهده خواهد بود. سبز بودن به معنای اینکه سابقه ای از لحاظ کرونا نه بستری و نه نتیجه آزمایش نداشته و کرونا ندارد و سالم است و قرمز نیز به معنای اینکه فرد یا قبلا آزمایش داده و کرونا مثبت بوده و دوره 14 روزه را طی ننموده و یا بستری بوده و دوره 20 روزه بعد از بستری را طی ننموده است.
وی تاکید نمود: این کار برای این است که در فرآیند مدیریت این بیماری منحوس بتوانیم هم خدمات ارائه دهیم و هم جلوی افرادی که مثبت هستند یا قبلا بستری بوده اند و دوره قرنطینه آنها کامل نشده گرفته گردد که موجب انتشار این بیماری نگردد.
قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد بازه زمانی اجرای این طرح؟ گفت: این موضوع بازه زمانی مکانی ندارد و جزو مواردی است که به صورت مستمر انجام می گردد. چرا که به بحث پایش، غربالگری ونظارت یاری می نماید لذا محدودیت زمانی و مکانی ندارد. اجرای آن نیز در حوزه شهری مرحله به مرحله است چراکه در حوزه زیرساخت ها مثلا در حمل و نقل عمومی هنوز اتصال برقرار نشده لذا درمرحله اول جاهایی که امکانات و زیرساخت ها را دارند این موضوع در آنها اجرایی می گردد و همزمان جاهایی که ندارند با فراهم شدن زیرساخت ها به موضوع اضافه خواهند شد.
دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی کرونا در بخش دیگری از صحبت های خود در مورد اجرای طرح جدید محدودیت های کرونایی نیز گفت: اعلام زمان دوهفته ای برای اجرای این طرح صحیح نیست. این طرح قید زمانی برای سرانجام ندارد. در حقیقت زمانی سرانجام می یابد که شرایط از قرمز به نارنجی از نارنجی به زرد واز زرد به سفید تبدیل گردد که در آن هنگام طرح انتها یافته است.
انتهای پیغام
منبع: جام جم آنلاین