گورستان تازه در تهران ساخته خواهد شد ، آنالیز 2 نقطه در غرب و شرق مرکز

به گزارش وبلاگ هاپرسین، به گفته معاون خدمات شهری شهردای تهران دو نطقه در شرق و غرب تهران برای ایجاد گورستان نو مورد آنالیز قرار گرفته است.

گورستان تازه در تهران ساخته خواهد شد ، آنالیز 2 نقطه در غرب و شرق مرکز

به گزارش وبلاگ هاپرسین، دهه چهل بود که اولین گورستان رسمی در تهران افتتاح شد. در آن موقع گورستان ها به صورت پراکنده و محلی بود و قرار شد که یک گورستان متمرکز در تهران ایجاد گردد.

در اواسط دهه 90 بود که بهشت زهرا(س) دوباره توسعه یافت و ظرفیت نوی برای تدفین ایجاد شد. گفته می گردد که بهشت زهرا(س) سه تا چهار سال آینده همچنان ظرفیت دفن دارد، اما مدیران شهری در پی این هستند که گورستان نوی در تهران احداث نمایند.

در دوره قبل مدیریت شهری بارها مسئولین اعلام کردند که به زودی گورستانی ساخته می گردد. جانمایی صورت و کار به اتمام رسیده است، اما اقدامی صورت نگرفت. در دوره قبل اعلام کردند که چهار آرامستان در شرق، جنوب شرق، شمال غرب و غرب ایجاد می گردد و به گونه ای مکان یابی می گردد که دسترسی به آنها راحت باشد. حتی لایحه ای هم به عنوان مکان یابی تملک و احداث آرامستان های نو تصویب شد، اما این پرونده به نتیجه ای نرسید.

در دوره ششم مدیریت شهری اعلام شد که مطالعاتی صورت می گیرد تا بتوانیم گورستانی نو برای تهرانی ها بسازیم. مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر معتقد است که عقب افتادگی هایی در بهشت زهرا(س) از دوره های قبل وجود داشته است و باید کاستی های موجود رفع گردد.

نظری: در پی توافق با سازمان ها هستیم

حسین نظری معاون خدمات شهری شهرداری تهران در رابطه با ایجاد گورستان نو در تهران گفت: در حال مکان یابی برای توسعه بهشت زهرا(س) هستیم. قطعا گورستان نوی در تهران ساخته خواهد شد.

او ادامه داد: یکی از نقاطی که برای این منظور در نظر گرفته شده تلو و اطراف کوه بی بی شهربانو است که بازدیدهایی از آن اجرا شده است. حال در پی ایجاد توافق با سازمان ها هستیم. ما هدفمان این است که در شرق و غرب تهران مکان هایی را پیدا کنیم که تمرکز دفن اموات در بهشت زهرا(س) از بین برود و بهشت زهرا(س) فعلا سه تا چهار سال آینده ظرفیت برای دفن دارد.

تاجیک: کارهای خوبی در بهشت زهرا صورت گرفته است

مأموریت شهرداری تهران درحوزه توسعه آرامستان بهشت زهرا(س) دوری از تمرکززدایی است و قرار است که در نقاط دیگری از شهر گورستان ساخته گردد، البته هنوز مکان قطعی نشده است، اما جواد تاجیک مدیرعامل بهشت زهرا وعده داده که به زودی این اقدام صورت می گیرد و کارهای خوبی صورت گرفته است.

تاجیک ادامه می دهد: شهرداری تهران سالهاست که مکلف به ساخت گورستانی نو برای تهران شده و هر سال بودجه ای درنظر گرفته می شد. در این مدیریت شهری در پی این هستیم که این کار به اتمام برسد.

تنها علت ساخت گورستان نو در تهران پر شدن بهشت زهرا نیست بلکه قرار است تمرکززدایی از بهشت زهرا(س) برداشته گردد، به گونه ای که در مواقع بروز زلزله یا بحران های دیگر آرامستان ها ظرفیت لازم را داشته باشد.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر می گوید: مطالعات مختلفی درباره گورستان ها اجرا شده است. معین محل نو آرامستان نیازمند مصوبه شورا و آنالیز دقیق در مجلس محلی است.

براساس این گزارش، ساخت گورستان نو در تهران انجام می گردد و فعلا بهشت زهرا ظرفیت لازم را برای دفن اموات دارد، اما قرار است در امسال مکان یابی برای گورستان نو تهرانی ها صورت گیرد.

باید گفت که مکان آرامستان در فرهنگ و زندگی مردم در شهر های ایران جایگاه خاصی داشته است که با ساخت بهشت زهرا (س) در خارج از فضای شهر، این مفهوم تغییر یافت، در تاریخ شهرهای ایران گورستان جزئی از فضای شهر بوده و هر محله برای خود گورستانی داشته است.

با توجه به راهبردهای طرح جامع تهران و مصوبه شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر ضرورت مکان یابی برای توسعه آرامستان در مرکز، مطالعاتی از سوی معاونت های شهرسازی و معماری و خدمات شهری شهرداری تهران صورت گرفته است که بر این اساس مکان های پیشنهادی نو برای ساخت آرامستان نو تهیه شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "گورستان تازه در تهران ساخته خواهد شد ، آنالیز 2 نقطه در غرب و شرق مرکز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گورستان تازه در تهران ساخته خواهد شد ، آنالیز 2 نقطه در غرب و شرق مرکز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید