خروج اشعه های ایکس از یک سیاهچاله رصد شد

به گزارش وبلاگ هاپرسین به نقل از اسپیس، کوازارها (اختروش) سیاهچاله هایی با جریان هایی درخشان و پرانرژی از اشعه های الکترومغناطیسی هستند که از آنها به دو سمت خارج می شوند و همزمان از گازهای موجود در مرکز کهکشان ها تغذیه می نمایند. تیمی از محققان اشعه ایکس این کوازار را رصد نموده که به نام 114447.77-430859.3 (J1144) مشهور است و درخشان ترین نمونه از چنین جرمی است که در 9 میلیارد سال گذشته تاریخ کیهانی دیده شده است.

خروج اشعه های ایکس از یک سیاهچاله رصد شد

کوازار مذکور در قلب کهکشانی در فاصله 9.6 میلیارد سال نوری از زمین قرار گرفته است و در آسمان در فاصله بین صورت فلکی قنطورس و مار باریک قرار گرفته است.

این کوازار حدود 100 میلیارد بار درخشان تر از خورشید است. کوازارهایی مانند J1144 چنان درخشان هستند که بیشتر اوقات از ترکیب نور تمام ستارگان کهکشان های میزبان پرتور خواهند بود. آنها در حقیقت نمونه هایی از هسته های کهکشانی فعال(AGN) هستند که در فاصله های زیادی از زمین قرار دارند و بنابراین به اوایل پیدایش دنیا مربوط می شوند. مطالعه کوازارها منظره دقیقی از رویدادهای کهکشانی و تاثیر آنها بر محیط کهکشانی فراهم می نماید.

J1144 در ابتدا در سال 2022 به وسیله ابزار SMSS رصد شد. تیمی از محققان انستیتو مکس پلانک در تحقیق بعدی مشاهداتی مربوط به چند تحقیق فضایی را ترکیب کردند که شامل مشاهدات ابزار رصدخانه eROSITA، رصدخانه XMM-Newton سازمان فضایی اروپا، ابزارNuSTAR و رصدخانه Neil Gehrels Swift ناسا بودند.

ترکیب این اطلاعات به ستاره شناسان یاری کرد دمای اشعه های ایکس خروجی از کوازار را بسنجند و متوجه شوند میزان آن حدود 350 میلیون درجه سانتیگراد است. این دما 60 هزار بار داغ تر از سطح خورشید است.

بعلاوه محققان توانستند اندازه سیاهچاله ورای این اشعه های منتشر شده را بیابند و آن را حدود 10 میلیارد برابر خورشید اعلام نموده اند.

علاوه بر آن ابرسیاهچاله J1144 با چنان نرخ فزاینده ای از اجسام آسمانی تغذیه می نماید که نرخ شد آن معادل 100 خورشید در سال است.

البته باید در نظر داشت تمام گاز اطراف سیاهچاله به وسیله آن بلعیده نمی گردد. محققان متوجه شدند میزانی گاز به شکل بادهایی بسیار قدرتمند از کوازار خارج می گردد که میزان زیادی انرژی به کهکشان اطراف تزریق می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر

به "خروج اشعه های ایکس از یک سیاهچاله رصد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خروج اشعه های ایکس از یک سیاهچاله رصد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید