فرایند قیمتی انواع مقاطع فولادی از اول سال 99 چگونه بود؟

به گزارش وبلاگ هاپرسین، تمام افرادی که در بازار آهن آلات فعال هستند و یا اینکه به عنوان مصرف کنندگان مقاطع فولادی فعالیت دارند، از این موضوع باخبرند که بازار آهن آلات از اول سال 99 تا به امروز نوسانات زیادی داشته است.

فرایند قیمتی انواع مقاطع فولادی از اول سال 99 چگونه بود؟

به گزارش گروه بازرگانی وبلاگ هاپرسین، تمام افرادی که در بازار آهن آلات فعال هستند و یا اینکه به عنوان مصرف کنندگان مقاطع فولادی فعالیت دارند، از این موضوع باخبرند که بازار آهن آلات از اول سال 99 تا به امروز نوسانات زیادی داشته است. اتفاقاتی که در بازار بورس افتاد و بالا و پایین رفتن نرخ دلار، شرایط بازار را دچار تغییر کرد و جالب است که این تغییرات همچنان ادامه دارد. در این مقاله می خواهیم به فرایند قیمتی انواع مقاطع فولادی از اول سال 99 و تحلیل قیمت آهن آلات بپردازیم. در ادامه این تحلیل باما همراه باشید تا بررسی کنیم که چه عواملی در این حوزه تاثیرگذار هستند و کدام یکی از محرک ها تا چه حد بی تاثیر بوده اند؟

تحلیل قیمت آهن و مقاطع فولادی

جهانی مقاطع فولادی را بدون وجود میلگرد نمی توان متصور شد؛ اهمیت این محصول در سازه های فولادی و صنایع مختلف به اندازه ای است که بدون وجود آن هیچ پروژه ای را به اتمام نمی توان رساند. حجم استفاده از میلگرد در سازه های فولادی بالاست و عوامل مختلفی در قیمت نهایی آن تاثیرگذار هستند

بهتر است تحلیل قیمت مقاطع فولادی را با میلگرد شروع کنیم. همان طور که می دانید، از گذشته تا به امروز میلگرد به عنوان یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی بوده است. قیمت میلگرد در شش ماه اول سال فرایند افزایشی داشته است. در میانه های سال 97 و 98 دو بار شاهد کاهش قیمت بوده ایم که به مذاکرات مربوط می شود. اما تمام این تمهیدات دولت در حال حاضر هیچ تاثیری ندارد و قیمت میلگرد در سه ماه اول سال 99 افزایش چشمگیری داشته است.

قیمت ناودانی، نبشی، میلگرد آجدار، ورق سیاه و ورق روغنی کاملا شیب مثبت داشته اند. در این میان قیمت ورق روغنی که یکی از ورق های فولادی پرکاربرد است، بیش از سایر محصولات فولادی افزایش یافته است. دلیل این افزایش قیمت، متریال ها و تکنولوژی مورد استفاده برای ساخت این ورق هاست.

فرآیند ورق روغنی کار سخت و پیچیده ای است و نیازمند حرارت، ذوب و شکل دهی است و به دلیل افت تولید آن در اواخر سال 99 و همچنین اوایل سال 99 به دلیل مسائل اقتصادی به وجود آمده و شرایط کرونا، قیمت این محصول به یکباره بالا رفت و ما شاهد افزایش قیمت این محصول بودیم.

قیمت شمش فولادی هم که به عنوان پایه و ماده اولیه مقاطع فولادی محسوب می شود، در سال 99، نزدیک به 80 درصد افزایش داشته است. اما این رشد بیشتر ارزش ریالی آن بوده است و فولاد در بازار جهانی قیمت ثباتی داشته است و جز بازارهای نسبتا پایا بوده است.

قیمت این محصول از مهر ماه 99 تا اردیبهشت ماه، کاملا فرایند افزایشی داشته است. همان طور که می دانید، شمش فولادی یک محصول صادراتی است و بسیاری از مصرف کنندگان با این نرخ قیمت می توانند قیمت سایر مقاطع فولادی را متناسب با شمش بررسی کنند.

قیمت تیرآهن هم مانند سایر مقاطع فولادی از ابتدای سال تا به امروز، فرایند صعودی داشته است. تیرآهن ها انواع مختلفی دارند و در سایزهای مختلفی هستند، پیش بینی قیمت برای تیرآهن 14 و 16 کمی متفاوت است و به دلیل تقاضای متفاوت این محصولات، تفاوت اندکی بین نرخ این دو محصول وجود دارد.

در مورد تیرآهن 16 هم افزایش قیمت در بلند مدت تخمین زده می شود. فرایند تغییراتی قیمت تیرآهن به صورتی بوده است که این محصول در یک ماه قبل تقریبا رشد 4 درصدی داشته است.

مصرف کنندگان اصلی در حوزه آهن آلات

حوزه ساخت وساز، یکی از اصلی ترین مصرف کنندگان انواع محصولات فولادی است. به طور کلی همه مقاطع فولادی از میلگرد گرفته تا تیرآهن، ورق و ناودانی در این حوزه مصرف می شوند. قیمت فولاد بر قیمت نهایی مسکن هم از ابتدای سال تا الان تاثیرات زیادی داشته است. به صورت کلی، قیمت مسکن و قیمت فولاد در یک راستا حرکت می کنند و افت و خیزهای همسانی را تجربه می کنند.

حوزه ماشین آلات هم یکی از حوزه های اصلی آهن آلات است. قیمت آهن با نوسانات این حوزه هم مستقیما در ارتباط است. بالا رفتن قیمت دلار، واردات و استفاده از محصولات آهنی روی قیمت ماشین آلات سبک و سنگین تاثیرگذار است. از اوایل سال 99 تا تیرماه قیمت خودرو مخصوصا خودروهای سنگین به شدت بالا رفته و علت این موضوع را می توان بالا رفتن قیمت مقاطع فولادی دانست.

دلار چه تاثیری در بازار آهن آلات در سال 99 داشت؟

طی سه ماه گذشته، قیمت دلار فرایند افزایشی داشت. یعنی در اوایل تیرماه 99 قیمت دلار تقریبا به 20 هزار تومان رسید. این افزایش قیمت روی قیمت آهن آلات هم تاثیرات زیادی داشت و می توان تاثیر آن را در نمودار قیمت میلگرد در سال 99 مشاهده کرد. اگر قیمت دلار در چند ماه پایانی سال هم به همین فرایند افزایشی باشد، ما شاهد تغییرات زیادی در بخش آهن آلات خواهیم بود.

با توجه به اینکه قیمت دلار به صورت مستقیم با قیمت مسکن در ارتباط است و بخش مسکن هم جز مصرف کنندگان اصلی آهن آلات در کشور است؛ روی قیمت آهن به شدت تاثیرگذار است.

به دلیل تحریم هایی که در بازار صنعت و آهن و فولاد وجود دارد، امسال بخش صادرات هم دچار مسائل زیادی شد و همین امر باعث افزایش قیمت آهن و حتی رکورد در این بازار شد.

بورس چه تاثیری روی شرایط بازار آهن در سال 99 گذاشته است؟

نمی توان از تاثیر بورس در تحلیل بازار آهن چشم پوشی کرد. با تحلیل نمادهای حوزه فولاد می بینیم که فولاد و نمادهای مربوط به آن رشد چشمگیری در حوزه بورس داشته اند و این به معنای تزریق سرمایه بیشتر به حوزه فولاد در کشور است. اگر شرایط رشد کارخانه ها و تامین منابع هم میسر باشد این حوزه رشد زیادی خواهد داشت و می توان به حوزه فولاد و آهن کشور امیدوار بود.

به طور مثال قیمت سهام فولاد مبارکه اصفهان در سال 98 تا اوایل تیر 99 رشد 125 درصدی را تجربه کرده است و جزو برترین های حوزه بورس بوده است. به عبارتی دیگر، فولاد مبارکه اصفهان توانسته است حجم بالایی از معاملات را به خود اختصاص دهد. مقاومت بازار در این حوزه برای سرمایه گذاران ایده آل است و سرمایه زیادی وارد این حوزه می شود.

شرایط بازار آهن در سال 99

با توجه به موارد گفته شده، از ابتدای سال تا به امروز، قیمت ها تا 40 الی 70 درصد افزایش داشته اند اما همچنان مصرف آهن و مقاطع فولادی افت بسیار کمی داشته است. اگر شرایط کرونا در ایران و جهان را نادیده بگیریم، احتمالا همچنان شاهد رشد مصرف آهن الات خواهیم بود.

به طور کلی از نظر میانگین تعداد مصرف کننده ها افت بسیار کمی را شاهد بوده ایم. با اینکه قیمت آهن بالاتر رفته است اما پروژه های ساختمانی و مصرف آهن در حوزه های مختلف در حد ثابتی باقی مانده و به دلیل ایجاد زیرساخت های مربوط به کرونا در کشورهای مختلف جهان، کمبودهایی که در حوزه مصرف آهن وجود داشت تا حد زیادی تطبیق یافته و در حال حاضر از این نظر هنوز مسائل رکود و تقاضای غیرمتعادل نسبت به عرضه وجود ندارد.

البته با توجه به اتفاقات زیادی در حوزه سیاست رخ می دهد و شرایط نامتعادلی که در بازار جهان وجود دارد، نمی توان تحلیل دقیقی برای پیش بینی شرایط بازار فولاد در چند ماه آخر سال 99 داشت. اما به طور کلی دو احتمال وجود خواهد داشت:

  • اگر شرایط دلار به همین صورت افزایشی باشد، شاهد بالا رفتن قیمت فولاد و آهن خواهیم بود.
  • و اگر دلار به شرایط تعادل برسد، شاهد ریزش قیمت آهن آلات در بازار خواهیم بود.

در تحلیل قیمت آهن آلات باید روی دلار که در حال حاضر 22 هزار تومان است، تمرکز کرد. اگر ریزشی در بازار دلار وجود داشته باشد، به همان تناسب شاهد کاهش قیمت در بازار آهن خواهیم بود. با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی فعلی همچنان قیمت دلار در حال افزایش است و باید دید که آهن و فولاد چقدر از این شرایط تاثیر می پذیرند.

سخن پایانی

با توجه به موارد گفته شده به صورت کلی می توان تصمیم گرفت که پارامترهای مختلفی در قیمت نهایی محصولات فولادی تاثیر گذار هستند. محرک اصلی، در اصل قیمت دلار است. اگر قیمت دلار به همین شکل بالا برود، شاهد افزایش قیمت در حوزه آهن آلات خواهیم بود. به غیر از دلار، شرایط صادرات هم بر قیمت مقاطع فولادی تاثیر زیادی دارد. اگر صادرات متوقف شود یا مسائل زیادی در این حوزه به وجود بیاید به طور مستقیم و غیرمستقیم روی شرایط بازار در سال 99 و در آینده تاثیر خواهد گذاشت.

شرایط بورس و عرضه سهام شرکت های فولادی هم در قیمت تاثیرگذار هستند. البته به غیر از این موارد، مصرف کننده ها جز عوامل تاثیرگذار هستند. اگر مصرف کنندگان محصولات فولادی نتوانند شرایط خود را با این قیمت ها سازگار کنند، کسب و کارهای حوزه آهن با مشکل روبرو شوند.

برای مشاهده نمودار های قیمت تمام مقاطع فولادی میتوانید به اصفهان آهن مراجعه کنید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "فرایند قیمتی انواع مقاطع فولادی از اول سال 99 چگونه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرایند قیمتی انواع مقاطع فولادی از اول سال 99 چگونه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید