هنرمند خودساخته، کارآفرین امروز

به گزارش وبلاگ هاپرسین، زینب لطفی، بانوی هنرمند 30 ساله ای که در روستای گوی آغاج تکاب در آذربایجان غربی به جهان آمده، توانسته است تا با اراده، علاقه، خلاقیت و هنر خویش، لباس های محلی و سنتی منطقه را با مد روز تلفیق نموده و هنر دست خویش را در این لباس ها به نمایش بگذارد و با سخت کوشی بسیار، اکنون، آوازه هنرش از تکاب به کل کشور رسیده است و بانوان بسیاری طالب استفاده از هنرش شوند، زینب لطفی در گفت وگو با خبرنگار میراث آریا از هنر دوخت لباس های سنتی می گوید که در ادامه می خوانید:

هنرمند خودساخته، کارآفرین امروز

در خصوص نحوه فعالیت خود و ورود به این رشته بفرمایید؟

من تقریبا سه سال پیش کارم را به وسیله فضای مجازی و با خرید و فروش پارچه های مجلسی و محلی آغاز کردم و بعد تصمیم گرفتم که با ثبت یک شرکت به نام خودم به صورت مستقل کارم را پیش ببرم بنابراین شرکتی به اسم ئافره ت با شماره 564 ثبت کردم.

من به صورت رسمی در جایی آموزش ندیده و زیر نظر هیچ ارگان خاصی کار ننموده ام، بلکه به وسیله مادرم، مطالعه و همچنین ارتباط با هنرمندان رشته های مربوط به دوخت و دوز لباس محلی و با تکیه بر توانایی خودم وارد این حرفه شدم.

محل کار شما ابتدا کجا بود؟

تا دوسال پیش محل کار من یکی از اتاق های خانه پدرم در روستا بود که که پس از گذشت دو سال با هدف توسعه کارم به شهر تکاب مهاجرت و در آنجا خانه کوچکی اجاره کردم و پس از پنج ماه، یک ساختمان به متراژ 120 متر و به قیمت یک میلیون و 200 هزار تومان اجاره کردم.

از آنجایی که این خانه دو اتاق و یک حال نسبتا عظیم داشت یکی از اتاق ها را برای زندگی شخصی در نظر گرفته و اتاق دیگر را به کار اختصاص داده و در اختیار یکی از خیاط ها قرار دادم تا مشغول دوخت و دوز باشد و قسمت پذیرایی خانه را هم با تزئین و چیدمان به محلی برای مزون لباس های دوخت خودم تبدیل کردم و به این ترتیب کار من روز به روز رونق گرفت.

هدف شما از راه اندازی این کارگاه خیاطی چیست؟

هدف من از راه اندازی کارگاه خیاطی حمایت از زنان بدسرپرست و زنان سرپرست خانوار است که در این راستا 35 نفر از بانوان با من همکاری می نمایند که خودم به آنها آموزش داده ام و همچنین برای بالا رفتن اعتماد به نفس آنها، با یاری مشاوران روان شناسی کلاس های مختلفی برای شان برگزار نموده ام که تاثیر این کلاس ها در زندگی شخصی آنها نیز نمود پیدا نموده است و باید اشاره کنم که از این 35 نفر، 30 نفر کار دوخت دستی را انجام داده و پنج نفر نیز خیاطی می نمایند و دو نفر مسئول فروش در بخش تلگرام و اینستاگرام و یک نفر مسئول سایت هستند.

نقش آموزش های جدید در کار شما چگونه است؟

از آنجایی که استفاده از شیوه های نوین و یادگیری اطلاعات جدید در رشته خیاطی برای من اهمیت خاصی دارد در اغلب موارد دو نفر از خیاط ها را با هزینه شخصی به تهران می فرستم تا آخرین مدل ها و طرح های روز جهان را یاد بگیرند تا در کارگاه مورد استفاده قرار بگیرد.

آیا برنامه ای برای آینده شغلی خود دارید؟

من برای ایجاد کارگاه عظیم در امسال ایده و طرح داشتم اما متاسفانه به خاطر شیوع کرونا همه برنامه هایم متوقف شد و مجبور شدم با تعدادی از همکارانم نیز به صورت موقت قطع همکاری کنم در حالی که پیش از شیوع کرونا به صورت تمام وقت در طول یک سال همکاری داشتم و در حال حاضر تنها 10 نفر با من همکاری دارند و من خودم نیز از به وجود آمدن چنین شرایطی احساس ناخوشایندی دارم و امیدوارم هر چه سریع تر کرونا مهار گردد تا روزهای عادی دوباره برقرار گردد.

بازار کار شما چگونه است؟

بازار فروش ما در واقع تنها برای یک قشر خاص نیست، بلکه برای تمام اقوام هست، چون در کنار دوخت سنتی، دوخت مانتو و لباس مجلسی را هم انجام می دهیم که تزئیات روی این لباس ها با دست انجام می گردد و تولیدات ما علاوه بر ایران به خارج از کشور نیز ارسال شده است.

تا به امروز در نمایشگاه های ملی و بین المللی حضور داشته اید؟

من تا به امروز در چندین نمایشگاه شرکت نموده ام که این حضور من نیز در این نمایشگاه ها با هزینه شخصی بوده و از طرف هیچ دستگاهی برای حضور در نمایشگاه ها حمایت نشده ام و آخرین حضورم هم مربوط به نمایشگاه بین المللی تهران بود.

برای استفاده از ظرفیت فضای مجازی آیا برنامه ای دارید؟

ما سایتی در فضای مجازی به عنوان خیاطی آنلاین راه اندازی کردیم که این کار از نظر خودم بیشترین ریسک را داشته و همچنینن جذاب ترین قسمت داستان هم بوده است.

روش کار ما در خیاطی آنلاین به این نحو است که مثلا در خوزستان یک فردی پارچه ای خریداری نموده است اما خیاطی که بتواند مدل دلخواهش را بدوزد در شهر یا استان خودش نمی شناسد، پس پارچه را به وسیله اداره پست برای ما می فرستد و سپس یکی از خیاط های ما به وسیله فضای مجازی به وسیله ارسال فیلم وعکس به مشتری نشان می دهد که چطوری سایزها را اندازه گرفته و برای ما بفرستد تا ما دوخت را برایش انجام دهیم و در نهایت لباس را پس از آماده شدن دوباره به وسیله پست به مشتری می فرستیم.

برای راه اندازی بخش خیاطی آنلاین من خیلی ریسک کردم و آزمون و خطای زیادی در این راستا داشتم تا در نهایت پیروز شدم و در حال حاضر این قسمت یکی از بخش های پویا در کار ما است.

برای معرفی و تبلیغ چه اقداماتی انجام داده اید؟

معرفی کارهای دوخت خودمان در فضای مجازی و تهیه تیزر از جمله این اقدامات است و در حال حاضر نیز در حال تهیه یک تیزر برای همایش کارآفرینان برتر کل کشور هستیم که در مرداد آماده می گردد.

منبع: گردشبان

به "هنرمند خودساخته، کارآفرین امروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنرمند خودساخته، کارآفرین امروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید