سلطنت شیر، سیگار و بستنی در سوپرمارکت های ایرانی

به گزارش وبلاگ هاپرسین، تقریبا سر هر کوچه یک بقالی یا سوپرمارکت محلی به چشم می خورد و تعداد فروشگاه های زنجیره ای و شعبات آن ها به طور مداوم در حال افزایش است. از آن طرف دو فروشگاه های آنلاین بزرگ، معروفیت و آبرویشان را به خطر انداخته اند و پنجه در پنجه هم رقابتی سخت را دنبال می نمایند. تمام این کوشش ها برای به دست آوردن سهم بیشتری از کیک حداقل 620 هزار میلیارد تومانی است که به عنوان میزان بازار کالا های سوپرمارکتی در سال گذشته یاد می گردد.

سلطنت شیر، سیگار و بستنی در سوپرمارکت های ایرانی

به گزارش وبلاگ هاپرسین؛ شاید پیش خودتان لبنیات، نوشیدنی، تنقلات، سیگار و... را چندان جدی نگیرید، اما آمار ها می گویند در سال گذشته 23 میلیون دلار پول برای فروش چنین محصولاتی در کشور دست به دست چرخیده. آمار ها می گویند تنوع کالا های سوپرمارکتی به حدود 161 هزار مورد می رسد، هزار و 400 برند ایرانی در فراوری نوشابه، آبمیوه و نوشیدنی های انرژی زا با هم رقابت می نمایند و شاهد جدال 500 برند در بخش لبنیات هستیم.

شماره یک | محبوب ترین کالای سوپرمارکتی چیست؟

انواع لبنیات و بستنی با سهم 19 درصدی، بیشترین فروش را در سوپرمارکت ها به خود اختصاص می دهند. مشتریان سوپرمارکت های آنلاین، بیشتر شیر را در سبد خرید خود جا می دهند و از هر 100 هزار تومان خرید، حتما پنج هزار تومان آن برای شیر هزینه می گردد.

شیر بعلاوه در خرید های حضوری سهم بالایی از نظر مبلغ به خود اختصاص می دهد. پنیر رتبه سوم را دارد و از هر 100 قلم کالای فروخته شده، 9 قلم آن بستنی و فالوده است. با این حال سیگار پرفروش ترین محصول از نظر مبلغ خرید است. از هر 100 هزار تومان خرید، تقریبا شش هزار تومان آن به سیگار اختصاص دارد.

نام کیک و کلوچه، شیر، بیسکوییت و ویفر، چیپس و پفک، سیگار، آدامس، پاستیل و شکلات، نوشابه، نان، آب معدنی، آب میوه، تخم مرغ، پنیر، ماست و کره هم در لیست 15 محصول محبوب سوپرمارکتی از نظر تعداد به چشم می خورد. به طور کلی 20 درصد خرید های سوپرمارکتی در تهران و 18 درصد حجم خرید در شهرستان ها، به شیر اختصاص دارد. از هر هزار کالایی که پارسال در سوپرمارکت های کشور به فروش رسید، 68 مورد شیر بوده.

بازار لبنیات در ایران بیش از 500 بازیگر دارد. بین فراورینمایندگان ماست، کاله با سهم 35 درصدی، به عنوان بازیگر اصلی به شمار میرود و برند هایی مثل پگاه، هراز، میهن و دامداران را در تعقیب خود می بیند. در شمال، مرکز، شرق و غرب تهران، ماست ماهشام پیروز شده نام خود را کنار کاله جزو برند های محبوب قرار دهد و در منطقه ها جنوبی شهر، بازار بین کاله و دامداران تقسیم می گردد. رقابت اصلی در گروه لبنیات و بستنی بین کاله، میهن، پگاه، دامداران، رامک، دومینو، پاک، هراز، ماهشام است.

شماره دو | کدام برند ها در سوپرمارکت شانس بیشتری دارند؟

هزار و 400 برند در ایران نوشابه، آبمیوه و نوشیدنی های انرژی زا فراوری می نمایند و از هر هزار کالایی که در سوپرمارکت های سراسر کشور به فروش می رسد، 42 مورد نوشابه است. بین فراورینمایندگان آبمیوه، سن ایچ فزونی محسوسی دارد و سان استار و رانی رتبه های دوم و سوم را مال خود نموده اند. نوشیدنی با سهم 17 درصدی، دومین کالای محبوب است. بین فراورینمایندگان نوشابه، آبمیوه و سایر نوشیدنی ها، جنگ بین کوکاکولا، پپسی، سن ایچ، هایپ، عالیس، سان استار، ایستک، نسکافه، رانی، نستله است.

تنقلات، پس از لبنیات و نوشیدنی، جایگاه سوم محبوبیت در سوپرمارکت ها را دارد. چی توز و مزمز بازار چیپس و پفک را بین خودشان تقسیم نموده اند. سه بایگری اصلی بازار کیک و کلوچه و بیسکوییت، شیرین عسل، مینو، نظری هستند؛ و رقابت در حوزه فروش چای و برنج بین گلستان و طبیعت در جریان است. درست عین مهرام و دلپذیر که برای فروش بیشتر سس از سروکول هم بالا می روند یا شیبا، فرمند که فراورینماینده محصولاتی مثل پاستیل و شکلات هستند.

برند های برتر در فروش شوینده و بهداشتی، اکتیو، مای بیبی، پرسیل، مولفیکس، پریل و سافتلن بوده اند. از دیگر دوقطبی های حاضر در سوپرمارکت ها باید به نان سحر و سه نان اشاره کنیم. همین طور لادن و اویلا در بخش روغن و نامی نو و الیت که غذا های آماده می فروشند. در بخش فروش تخم مرغ، تلاونگ از نظر تعداد فروش رقیب ندارد.

بیشتر بدانید | حجم فروش بعضی محصولات در سوپرمارکت ها با تغییر فصل بالا و پایین می گردد. مثلا فروش سیگار در بهار بیشتر است، اما هرچقدر هوا رو به گرمی می رود از اندازه فروش آن کاسته می گردد. گرمای هوا ظاهرا دل خریداران سیگار را می زند و فروش سیگار تا فروردین سال بعد، رونق پیدا نمی نماید. فروش تخم مرغ به شکل سنتی با افزایش دما و گرمای هوا کاهش پیدا می نماید. بیشترین اندازه فروش تخم مرغ را در ماه های مهر و آبان شاهد هستیم. دقیقا وقتی که ملت تازه از شر تابستان خلاص شده اند و احتمالا صبح ها دلشان هوس نیمرو و املت می نماید.

فروش بستنی و فالوده هم براساس تقویم تغییر می نماید؛ بیشترین حجم فروش بستنی و فالوده در خرداد و تیر رقم می خورد، اما در آبان، آذر، دی و بهمن مردم کمتر سمت بستنی های موجود در یخچال سوپرمارکت ها می روند. فروش نوشابه و آبمیوه چنین شرایطی را تجربه می نماید. در فصل سرد، فروش آدامس و پاستیل و شکلات و چیپس و پفک رونق می گیرد. روند فروش ماست و پنیر در تمام طول سال تقریبا یکسان است

20 درصد خرید های سوپرمارکتی در تهران و 18 درصد حجم خرید در شهرستان ها، به شیر اختصاص دارد

شماره سه | مردم در تهران بیشتر چه می خرند؟

اگر تهران را به سه نقطه تقسیم کنیم، مردم شمال تهران (منطقه ها یک، دو و سه شهرداری) در مراجعه به سوپرمارکت، به ترتیب سیگار، شیر، پنیر، آدامس، پاستیل، شکلات و ماست را در سبد خرید خود قرار می دهند. در خرید های آنلاین ترکیب این سبد عوض می گردد و به شیر، پنیر، سبزی، صیفی جات، ماست، آدامس و پاستیل تغییر پیدا می نماید. در این منطقه ها مرکز هر سبد خرید به طور میانه از 4.8 آیتم تشکیل شده و ارزش هر سبد به طور میانگین 74 هزار تومان است.

گروه دوم از منطقه ها مرکزی شهر و شرق و غرب تهران تشکیل شده است. در خرید های حضوری سبد ساکنان این منطقه ها بیشتر از سیگار، شیر، ماست، بستنی، فالوده و پنیر تشکیل می گردد در حالی که موقع سفارش آنلاین آن ها بیشتر شیر، پنیر، چیپس، پفک و بستنی برمی دارند. در خرید های حضور هر سبد به طور میانه از 4.1 قلم کالا تشکیل شده و ارزش هر سبد به طور میانه 56 هزار تومان برآورد می گردد.

گروه سوم را ساکنان جنوب تهران تشکیل می دهند، یعنی افرادی که در منطقه ها 14، 15، 16، 17، 18، 19 و 20 سکونت دارند. در نقاط هر سبد خرید سوپرمارکتی به طور میانه از 3.3 کالا تشکیل شده و ارزش تقریبی هر سبد به 30 هزار تومان می رسد. تقریبا 60 درصد کمتر از میانه ارزش سبد خرید های سوپرمارکتی در شمال شهر. مردم قسمت های جنوبی شهر در مراجعه حضوری به سوپرمارکت های بیشتر شیر، بستنی، چیپس و پفک، سیگار و آدامس و پاستیل برمی دارند و در خرید های آنلاین به ترتیب سراغ چیپس و پفک، بستنی، شیر، چای و پنیر می روند.

شماره چهار | تفاوت برند های محبوب تهران و بقیه کشور چیست؟

شرکت میهن بیشترین حضور تعدادی را در بازار سوپرمارکتی دارد و از آن طرف با سهم فروش 91 درصدی روبرو است. این فاکتور نشان می دهد اندازه برگشتی آنها پایین است. شیرین عسل، کاله، چی توز، مزمز، مینو، دومینو، پگاه، کوکاکولا و وینستون نیز چنین موقعیت غبطه برانگیزی میان فراورینمایندگان محصولات سوپرمارکتی دارند.

بین برند های فراورینماینده نوشابه، پرنده شانس روی دوش کوکاکولا نشسته و آن ها چه در تهران، چه در کلانشهر ها و چه در شهرستان ها انتخاب اول هستند. کاله در فروش پنیر، هایپ در فروش نوشیدنی انرژی زا، وینستون در فروش سیگار، اکتیو در فروش محصولات مراقبت از صورت و بدن و چی توز در فروش چیپس و پفک همین شرایط را دارند، اما فروش شیر واقعا رقابتی است؛ در تهران ماهشام رتبه اول را دارد، ولی در کلانشهر ها و شهرستان ها غایب است و جایگاه اول را تقدیم پگاه و کاله می نماید.

در بخش فروش تخم مرغ، سهم برند مروارید در تهران بیشتر است و در کلانشهر ها به نام پارسی رنگ برخورد می کنیم، اما در شهرستان ها تلاونگ پرفروش است. در فروش بیسکوییت و ویفر، مینو حرف خود را در تهران به کرسی می نشاند، اما رقابت فروش را در کلانشهر ها و شهرستان ها را به رقیب خود یعنی شیرین عسل می بازد.

مشابه این اتفاق را بین برند های فراورینماینده شستشوی سطوح شاهد هستیم. دامستوس تهران را به قلمرو خود تبدیل نموده، اما در کلانشهر ها و شهرستان ها سهم اکتیو پررنگ تر است. خمیردندان اورال بی در تهران بیشتر مشتری دارد، ولی در کلانشهر ها و شهرستان ها، بخت و اقبال را برند سیگنال همراه است.

پنبه ریز به عنوان فراورینماینده محصولات مخصوص مراقبت و بهداشت زنان، در تهران و کلانشهر ها اول است، اما در شهرستان ها قافیه را به برند تافته می بازد. رقابت بین برند های فعال حوزه مراقبت و آرایش مو رسما نفسگیر است. در تهران برند داو اول است. در کلانشهر ها کاسپین روی سکوی نخست ایستاده و پرژک برند محبوب مردم در شهرستان ها به شمار میرود.

منبع: فرارو

به "سلطنت شیر، سیگار و بستنی در سوپرمارکت های ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلطنت شیر، سیگار و بستنی در سوپرمارکت های ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید