پهنه های شهری میزبان کارخانه های نوآوری می شوند

به گزارش وبلاگ هاپرسین به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در مراسم افتتاح رسمی کارخانه نوآوری آزادی با بیان این که این کارخانه، ایران را یکی از کشورهای پیشرو در تبدیل پهنه های صنعتی فرسوده به محل ای برای نوآوری و خلاقیت بدل کرده است، افزود: این پروژه ملی به عنوان نمونه ای پیروز از همکاری دولت و بخش خصوصی و سرمایه گذاری روی ایده های نوآورانه و تبدیل آن ها به کسب و کارهای نوآورانه ،ایران را به عنوان یکی از قطب های تولید فناوری و نوآوری منطقه معرفی کرده است.

پهنه های شهری میزبان کارخانه های نوآوری می شوند

ستاری، با اشاره به این که پهنه های شهری مانند کارخانه های نوآوری، بستر بروز خلاقیت های نیروی انسانی است، بیان کرد: نیروی انسانی ما را پارک های فناوری، دانشگاه ها و پژوهشگاه ها تامین می کنند. 180 شتابدهنده و مرکز نوآوری با بیش از 500هزار مترمربع فضا زمینه ساز 6هزار استارت آپ جدید شده اند و 8 کارخانه نوآوری در نقاط مختلف کشور نیز به رونق زیست بوم کارآفرینی و نوآوری یاری می کند.

وی از فعالیت 4556 شرکت دانش بنیان و 6هزار استارت آپ در اقتصاد کشور با یاری بخش های مختلف این زیست بوم گفت و ادامه داد: این کسب وکارها، علاوه بر این که 90 هزار میلیارد تومان درآمد داشته اند، برای 300هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده اند.

معاون علمی و فناوری صنعت دارویی کشور را نمونه پیروزی از توسعه زیست بوم نوآوری دانست و گفت: شرکت های دانش بنیان دارویی، محصولات خود را با ارزش اضافه کرده بالا به دنیا عرضه می کنند و حرف های جدی برای گفتن دارند. این بخش اکنون به بستری برای جذب و ماندگاری نخبگان جوان و دانش آموختگان برتر حوزه فناوری ای زیستی و دارو بدل شده است.

شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها انگیزه بخش نخبگان برای بازگشت شده اند

رئیس بنیاد ملی نخبگان، جذب نیروی انسانی تحصیل کرده در دانشگاه های برتر دنیا را یکی از ویژگی های فعالیت کسب و کارهای دانش بنیان و استارت آپ ها بیان کرد و گفت: کسانی که در استارت آپ های پیروز دنیای کار کرده اند در فرآیند راه اندازی استارت آپ های جدید و رونق گرفتنشان جوانان را یاری می کنند. بیش 1400 نفر از 100 دانشگاه برتر دنیا به کشور بازگشته و 93 استارت آپ جدید و پیروز به راه انداخته اند.

ستاری با بیان این که سازوکار تامین مالی کسب و کارهای دانش بنیان و استارت آپی، وام نیست، افزود:صندوق های سرمایه گذاری جسورانه از نوآوری ها و ایده های خلاقانه حمایت می کنند. فرهنگ حمایت از کار و کارآفرین که سالیان سال در کشور ریشه داشته و به واسطه فرهنگ اقتصاد نفتی به دست فراموشی سپرده شده است اکنون به یاری بیش از 15 صندوق سرمایه گذاری جسورانه، با سروشکلی تازه و منطبق با ویژگی کسب و کارهای نوین احیا شده است.

8 کارخانه نوآوری در کشور به راه می افتد

معاون علمی و فناوری، فعالیت کارخانه نوآوری آزادی را ان نخست در توسعه زیست بوم کارآفرینی و نوآوری با استفاده بهینه از پهنه های متروک شهری دانست و گفت: علاوه بر کارخانه نوآوری آزادی، یک کارخانه دیگر نیز در شرق پایتخت در آستانه راه اندازی و تکمیل است. همچنین 8 نقطه مناسب از پهنه های شهری در کشور شناسایی شده است و به زودی محلی برای رونق ایده های نوآورانه بر بستر کارخانه نوآوری بدل می شود.

وی افزود: 8کارخانه نوآوری به زودی در شهرهایی چون یزد، شیراز و دیگر شهر های بزرگ افتتاح می شود که در تمامی این پروژه ها، دولت نقش تسهیلگر را ایفا می کند و نقش آفرین اصلی، بخش خصوصی است.

پهنه های شهری میزبان نوآوری ها می شود

معاون علمی و فناوری پهنه های شهری را فرصتی برای سوق دادن جامعه به سمت و سوی نوآوری و کارآفرینی دانست و گفت: پهنه های قدیمی داخل شهر، فرصتی بسیار مناسب برای کسب وکارهای نوپا و تحول فرهنگ شهری به دست استارت آپ ها است. با تغییر کاربری و تبدیل شدن این پهنه ها به محلی برای شکوفایی نوآوری، ضمن ارتقای آگاهی و فرهنگ حل مسائل جامعه از نوآوری، استارت آپ ها به حل مهم ترین مسائل شهری یاری می کنند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد :با حضور این پهنه ها در فضای شهری موجب تحول می شود و وقتی چند جوان خلاق با کوله های سرشار از ایده های نوآورانه شان مشتاقانه پای به چنین فضاهایی می گذارند، فضا حال و هوا را هم متحول می کنند.

ستاری تاکید کرد:تا سال 1400 ، بیش از 10هزار استارت آپ جدید، بیش از یک میلیون متر مربع فضای تازه برای کسب کارهای نوپا و همچنین بیش از 300 شتابدهنده زمینه ساز رونق هرچه بیش تر اقتصاد دانش بنیان می شوند.

کارخانه نوآوری آزادی، با 10 سوله به مساحت 10هزار مترمربع و 4هزار و پانصد متر ساختمان اداری، به بستری برای ایده های نوآورانه بدل شده است. ایجاد اشتغال 3هزار و 50 نفر و سرمایه گذاری بخش خصوصی از ثمرات راه اندازی کارخانه نوآوری آزادی است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "پهنه های شهری میزبان کارخانه های نوآوری می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پهنه های شهری میزبان کارخانه های نوآوری می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید