احتمال ابتلا به آسم در بچه ها در پی مواجهه با آلودگی هوا

به گزارش وبلاگ هاپرسین، دکتر سید احمد طباطبایی در مصاحبه با ایسنا، درباره صحبت های اخیر مطرح شده پیرامون تغییر شاخص های معیار تعطیلی مدارس در پی آلودگی هوا، گفت: به نظر می رسد غیرحضوری شدن مدارس در دسترس ترین ابزار برای یاری به کاهش آلودگی هوا باشد، زیرا همه شاهد بودیم حداقل در مرکز در زمان تعطیلی مدارس مقدار ترافیک کاهش یافته بود.

احتمال ابتلا به آسم در بچه ها در پی مواجهه با آلودگی هوا

وی اضافه کرد: البته خیلی ها فکر می نمایند منشاء این آلودگی ها تنها ماشین های در حرکت هستند، اما این ها تنها منابع آلودگی هوا نیستند و کارخانه های اطراف شهر و وسایل حمل و نقل عمومی که در سطح شهر در حال تردد هستند نیز نقش مهمی در ایجاد آلودگی هوا دارند و باید فکری به حال این ها گردد. برقی کردن اتوبوس های سطح شهر، اصلاح شرایط تاکسی ها، ساماندهی موتور های بسیار زیادی که در شهر تردد می نمایند، آنالیز کیفیت سوخت و... نقش بسیار مهم تری در کاهش آلودگی هوا دارند که باید فکری به حال آن ها گردد.

او تاکید نمود: ما هم دوست نداریم آموزش و تحصیل بچه ها تحت تاثیر قرار گیرد، اما گویا غیرحضوری شدن مدارس به زعم تصمیم گیران، اولین تصمیمی است که می توانند در مواجهه با شرایط آلودگی هوا اتخاذ نمایند، زیرا اثرات مالی کمتری نسبت به تعطیلی کلی یا تعطیلی کارخانه ها دارد.

این فوق تخصص بیماری های ریوی بچه ها درباره عوارض آلودگی هوا بر سلامت بچه ها، اظهار کرد: از آنجایی که ریه بچه ها تا حدود 18 سالگی همچنان در حال رشد است، تک تک عوامل موثر در بروز آلودگی هوا می تواند بر ریه کودک و سلامت او اثرات سوء داشته باشد. از طرفی آغاز بعضی حساسیت ها و آغاز آسم در بچه های که زمینه بیماری را هم ندارند ممکن است رخ دهد.

وی اضافه کرد: طبق مطالعاتی که قبلا اجرا شده است می دانیم بچه های که مجبور بودند از کنار اتوبان ها گذر نمایند و به مدرسه بروند، نسبت به بچه های که در منطقه های با آلودگی هوای کمتری زندگی می کردند، مقدار بیشتری به آسم مبتلا می شدند. آلودگی هوا بعلاوه می تواند تشدید نماینده بیماری های قلبی، درگیری های چشمی و... باشد.

طباطبایی ادامه داد: مونوکسید کربن از آلاینده هایی است که در زمان آلودگی هوا مقدار آن افزایش می یابد و می تواند سبب سردرد، تحریک پذیری، تهوع، استفراغ، خستگی زودهنگام و... گردد. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، حتی آلودگی هوا مقدار مرگ و میر نوزادان را افزایش می دهد.

او با تاکید بر اینکه منظور از آلودگی هوا فقط آلودگی هوای خارج از منزل نیست، توضیح داد: گاهی وسایل داخل منزل هم می توانند عاملی برای آلودگی هوا باشند مثلا گاز های خانگی، بخاری های گازی خانگی یا در بعضی منطقه ها که از سوخت های غیرگازی مانند چوب، زغال و ... استفاده می نمایند همگی می تواند درخصوص آلودگی هوا مشکل آفرین باشند.

منبع: فرارو

به "احتمال ابتلا به آسم در بچه ها در پی مواجهه با آلودگی هوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال ابتلا به آسم در بچه ها در پی مواجهه با آلودگی هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید