تراژدی عقب افتادن از دنیای ماشین های برقی، ببینید چند فرسنگ از همسایه های عربی و ترکیه عقب افتادیم!

به گزارش وبلاگ هاپرسین، در چند وقت اخیر، بعضی از خودروسازان و واردکنندگان خودرو در کشور، اقدام به معرفی گزینه های برقی خود کردند.وزیر صمت هم در جدیدترین مصاحبه خود بیان کرد که اولویت واردات با خودروهای برقی است.اما سئوالی که پیش می آید این است که در نهایت، بازار خودروی کشور آمادگی ورود این نوع محصولات را دارد یا نه؟

تراژدی عقب افتادن از دنیای ماشین های برقی، ببینید چند فرسنگ از همسایه های عربی و ترکیه عقب افتادیم!

امیرمسعود عابدین: ماهیت این امر که خودروسازان قصد دارند تا خودروهای برقی را فراوری و مونتاژ و یا وارد نمایند، بسیار خوب و مثبت تلقی می گردد.اما معین نیست که چه زیر ساختی جوابگوی این خودروها خواهد بود.

تا کنون بحث ورود خودروهای برقی مثل اسکای ول ET5، فیدلیتی برقی (Chery EQ5)، آریزو 5 EV و جک J4 برقی و حتی بحث استفاده از اتوبوس های برقی در ناوگان شهری، مطرح شده و شرکت ها در حال گذراندن تست های فنی برای ورود به بازار هستند.

تقریبا تمام بار راه اندازی ایستگاه های شارژ خودروهای برقی بر روی دوش مپنا است و پرسش این است که این شرکت به تنهایی می تواند در زمانی کوتاه، این مهم را به اجرا درآورد؟ در حال حاضر ایستگاه های شارژ برج میلاد و شهید مدنی تهران به وسیله گروه مپنا راه اندازی شده اند.در شمال کشور هم ایستگاه شارژ خودرو در هتل میزبان بابلسر راه اندازی شده است.اما این تعداد ایستگاه برای آینده بازار ایران که باید بخشی از آنها تبدیل به خودروهای برقی شوند، کافی به نظر نمی رسد.

بد نیست بدانید که تعداد ایستگاه های شارژ برای خودروهای برقی در سراسر ترکیه تا 17 ژوئیه سال جاری به 3790 واحد و تعداد نقاط شارژ برقی نیز به 8001 واحد رسیده است. 5 شرکتی که در زمینه تامین ایستگاه شارژ فعالیت می کردند، اکنون به 132 شرکت رسیده اند.

پیش بینی ها حاکی از آن است که با عرضه خودروی ملی ترکیه به نام توگ به بازار داخلی، تقاضا برای خودروهای برقی بیش از پیش، به ویژه از نیمه دوم سال 2023 و در سال های 2024-2025 به سرعت افزایش یابد.ترکیه باید تا سال 2030 حدود 3 میلیارد دلار برای توسعه زیرساخت خودروهای برقی هزینه کند. 2 میلیارد دلار از این مبلغ صرف شرکت های توزیع و 1 میلیارد دلار دیگر نیز صرف شرکت های سرمایه گذار ایستگاه های شارژ خواهد شد.

نکته مهم تر اینکه ترکیه از نظر تعداد ایستگاه های شارژ به ازای هر خودرو برقی در اروپا، رتبه بالایی دارد.این کشور از نظر ایستگاه های شارژ جریان متناوب (AC) در جایگاه سوم و از نظر ایستگاه های شارژ جریان مستقیم (DC) نیز در جایگاه دوم قرار گرفته است.

امارات هم برنامه دارد تعداد ایستگاه شارژ خودرو برقی را در سال های پیش رو، به 800 ایستگاه برساند. در ماه دسامبر، اعلام شد که همراه با برنامه بزرگ 2040، برنامه هایی برای این وجود دارد که حمل ونقل در دبی تا سال 2050، به انتشار کربن صفر برسد.این یعنی تمام وسایل حمل ونقلی از منابع انرژی تجدیدپذیر و پاک استفاده خواهند کرد و شامل حذف انتشار کربن در تمام موارد خواهد شد تا دبی را به الگوی دنیای در زمینه سازگاری با محیط زیست تبدیل کند.

اگر ورود وسایل نقلیه برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی را هم در نظر بگیریم، اوضاع بدتر می گردد.صرفا ایجاد ایستگاه شارژ کافی نیست و باید درباره سرعت شارژ آن هم بحث گردد.استاندارد و سازگار بودن شارژرها با خودروهای مختلف هم موضوعی مهم و حساس است.

حداکثر جریان ولتاژ قدرت نوع جریان زمان شارژ باتری خودرو برقی

برای طی مسافت 100 کیلومتر

16 آمپر

230 ولت AC 3.3 کیلووات تک فاز 6-8 ساعت

32 آمپر

230 ولت AC 7.4 کیلووات تک فاز 3-4 ساعت

16 آمپر

400 ولت AC 11 کیلووات سه فاز 2-3 ساعت

32 آمپر

400 ولت AC 22 کیلووات سه فاز 1-2 ساعت

63 آمپر

400 ولت AC 43 کیلووات سه فاز 20-30 دقیقه

100-125 آمپر

400-500 ولت DC 50 کیلووات جریان مستقیم 20-30 دقیقه

300-350 آمپر

300-500 ولت DC 120 کیلووات جریان مستقیم 10 دقیقه

موضوعاتی که مطرح شد، مربوط به ایستگاه های شارژ عمومی بود و درباره ایستگاه شارژ مسکونی هم صحبتی نکردیم!

  • با این خودروی بی نظیر بی ام و برای همواره خداحافظی کنید/عکس

  • این عجیب ترین ماشین برند هونداست!/عکس

بزرگترین شرکت های سازنده ایستگاه شارژ در دنیا شارژ پوینت، BP ،ABB، شِل و هیوندای هستند.

خودروهای برقی در طول زمان، نیازمند مراقبت بیشتری هستند و حساسیت خدمات پس از فروش آنها بیشتر از خودروهای بنزینی است.خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی که در سال های قبل از ممنوعیت وارد کشور شدند، بعضی از آنها اکنون با مشکل نبود باتری و یا گرانی بیش از حد آن روبرو هستند.

شرکت های مونتاژ و وارد نماینده خودروهای برقی، باید به تک تک این دغدغه ها و مسائل پاسخ دهند تا روند فراوری و ورود این نوع خودروها سرعت بگیرد و بعضی از کلان شهرها بتوانند اندازه آلودگی هوا و صوتی کمتری را تجربه نمایند.

جهت مشاهده فهرست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه فهرست قیمت روز خودرو در وبلاگ هاپرسین مراجعه کنید.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "تراژدی عقب افتادن از دنیای ماشین های برقی، ببینید چند فرسنگ از همسایه های عربی و ترکیه عقب افتادیم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تراژدی عقب افتادن از دنیای ماشین های برقی، ببینید چند فرسنگ از همسایه های عربی و ترکیه عقب افتادیم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید