شعاع حرکتی یا سرعت شارژ؛ کدامیک برای خودروهای برقی مهمتر است؟
به گزارش وبلاگ هاپرسین، ظرفیت پیمایش و سرعت شارژ باتری خودرو الکتریکی دو عامل مهم در خرید وسایل نقلیه برقی هستند که باید به خوبی مدنظر قرار گیرند. در این مقاله، تأثیرگذاری این دو عامل بر خرید خودرو برقی را آنالیز می کنیم.

به گزارش وبلاگ هاپرسین به نقل از زومیت، بدیهی است که خودروهای الکتریکی موضوع جدیدی نیستند و بیش از یک دهه از زمان دردسترس قرارگرفتن عمومی اولین وسایل نقلیه الکتریکی می گذرد. بااین حال، هم اکنون خودروهای برقی به اندازه ای در جامعه جا افتاده اند که تغییراتی در زیرساخت ها و مقررات دولت ها باید رخ دهد. این تغییرات نه در دو سال آینده، بلکه همین امروز باید اعمال شود. دلیل احتیاج به تغییر فوری، به ویژه در زیرساخت ها این است که خودروهای الکتریکی از وسایل نقلیه مجهز به پیشرانه احتراق داخلی بسیار متفاوت تغذیه می شوند و سوخت خود را دریافت می نمایند و خود را با احتیاجهای آن ها باید سازگار کنیم.
به گزارش BMWBLOG، مهم ترین نگرانی در بین خریداران جدید و قدیمی خودرو الکتریکی، اضطراب ناشی از میزان ظرفیت پیمایش (شعاع حرکتی) خودرو است. انجام مداوم اعمال ریاضی در ذهن درباره اینکه چقدر از راستا برای رسیدن به مقصد یا چقدر از ظرفیت باتری خودرو باقی مانده است و تا نزدیک ترین ایستگاه شارژ فاصله چقدر داریم و مدت زمان شارژ خودرو، خسته نماینده و گاهی ترسناک به نظر می رسد. بنابراین، نه تنها باید زیرساخت های خود را برای حمایت بهتر از خودروهای الکتریکی متناسب کنیم؛ بلکه خودمان را نیز با شرایط جدید وفق دهیم و یاد بگیریم چگونه با خودرو الکتریکی رانندگی کنیم و چه نکاتی را هنگام خرید در اولویت قرار دهیم. وقتی نوبت به خرید خودروهای الکتریکی می رسد، دو متغیر وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرند: 1. ظرفیت پیمایش؛ 2. سرعت شارژ باتری.
1. شعاع حرکتی
شعاع حرکتی یا ظرفیت پیمایش تعریف ساده ای دارد و به طور خلاصه، یعنی چقدر می توان با هر بار شارژ کامل باتری با خودرو رانندگی کرد. به نظر می رسد هم اکنون عدد طلایی میزان ظرفیت پیمایش خودروهای الکتریکی 480 کیلومتر (300 مایل) باشد. اگرچه خودروهایی وجود دارند که می توانند راستا بیشتری طی نمایند (خودروهای تسلا و لوسید دارای ظرفیت پیمایش 400 مایل هستند) و خودروهایی هم هستند که ظرفیت پیمایش بسیار کمتری دارند (مانند آئودی e-tron و بی ام و i3)، به نظر می رسد عدد 480 کیلومتر عددی باشد که مشتریان با آن از اضطراب مربوط به ظرفیت پیمایش خودرو برقی رهایی می یابند. حتی در خودروهایی با ظرفیت پیمایش 320 کیلومتر (200 مایل)، مشتریان هنگام رانندگی هنوز هم این محاسبات ریاضی را در ذهنشان انجام می دهند و این نوع رانندگی تجربه لذت بخشی نیست.
2. سرعت شارژ باتری
سرعت شارژ تعریف متفاوتی دارد؛ اما به همان اندازه ظرفیت پیمایش واضح است. به طور خلاصه، سرعت شارژ یعنی شارژر چقدر سریع می تواند باتری خودرو را شارژ کند. بااین حال، درباره درجه بندی سرعت شارژ باتری خودرو متغیرهای مختلفی وجود دارد.
اولین متغیر حدبیشتر سرعت شارژ آن است که شرکت سازنده رتبه بندی می نماید. سرعت شارژ معمولا برحسب کیلووات است و بیشتر خودروهای الکتریکی موجود در بازار می توانند با سرعت 150 کیلووات باتری را شارژ نمایند که بسیار مناسب به نظر می رسد. درحال حاضر، هر شارژر کمتر از 100 کیلووات کُند و هر شارژر بیش از 150 کیلووات بسیار سریع تلقی می شود. بااین حال، وقتی از شارژر دارای سرعت بیش از 150 کیلووات سخن به میان می آید، دسترسی به ایستگاه های ارائه دهنده چنین سرعت شارژی سازگار با خودروهای الکتریکی کاهش می یابد. بنابراین هرچه سرعت شارژ بیشتر باشد، بهتر است؛ اما انتظار نداشته باشید همواره بتوانید با چنین سرعتی خودرو خود را شارژ کنید.
دومین متغیر نوع شارژری است که می توانید بهره ببرید. بعضی اوقات می توانید شارژرهای سریع 150 کیلووات را در شرایط واقعی پیدا کنید (بیشتر ایستگاه های سوپرشارژر تسلا از شارژرهایی با سرعت خیره نماینده بهره می برند) و بعضی از ایستگاه های شارژ خانگی نیز با این سرعت درجه بندی می شوند. اگر به چنین شارژرهایی دسترسی دارید، عالی است؛ اما همه شارژرهای موجود 150 کیلووات نیستند؛ بنابراین حتی اگر خودرو الکتریکی فردی قابلیت شارژ با چنین سرعتی را داشته باشد، شارژر استفاده شده ممکن است چنین سرعتی نداشته نباشد. به عبارت دیگر، نوع شارژر موجود در ایستگاه فرد را ملزم می نماید خودرو را با سرعت کمتری از توانایی اش شارژ کند و البته مدت زمان بیشتری نیز طول خواهد کشید.
سومین و مهم ترین متغیر درباره سرعت شارژ، مدت زمان یا دوره حدبیشتر سرعت شارژ است. بسیاری از خودروهای جدید شارژر 150 کیلووات دارند؛ اما بسیاری از آن ها نمی توانند با این سرعت برای مدت زمان طولانی شارژ شوند. به عنوان مثال، بعضی از مدل های تسلا از شارژر 250 کیلووات بهره می برند که هم اکنون سریع ترین شارژر در بین خودروهای تولیدی به شمار می فرایند. با این حال، باتری خودروی برقی فقط برای مدت زمان بسیار کمی می تواند با 250 کیلووات شارژ شود؛ بنابراین شارژ کردن با این سرعت، در واقع نمی تواند بیش از یک شارژر 150 کیلوواتی مدت زمان شارژ را بهبود بخشد. مقاله ای در وب سایت Car and Driver در این زمینه منتشر شده که مثال خوبی برای آزمایش مدت زمان شارژ سریع سوپرشارژر تسلا است.
شبکه شارژ
در اوضاع و احوال کنونی، تنها یک خودروساز شبکه شارژ اختصاصی دارد؛ اما هنوز هم امیدوارنماینده است. درحالی که همه خودروهای الکتریکی می توانند از بیشتر شارژرها استفاده نمایند و شبکه شارژ Electrify America بسیار عظیم شده است، محصولات تسلا، تنها مدل های برقی هستند که می توانند از شبکه سوپرشارژ این شرکت استفاده نمایند. به دلیل در دسترس بودن و سهولت استفاده و شارژرهای پرسرعت شبکه سوپرشارژ، به نظر می رسد تسلا فزونی زیادی از رقبا داشته باشد که باید به میزان زیادی بر تصمیم مشتریان برای خرید خودروی الکتریکی تأثیرگذار باشد.
چگونه خودروی الکتریکی خود را انتخاب کنیم؟
هنگام انتخاب خودروی الکتریکی، باید بدانید بیشتر چه چیزی برایتان در اولویت قرار گرفته است، ظرفیت پیمایش یا سرعت شارژ. به عنوان مثال، فرض کنید برای رفتن به محل کار، راستا نسبتا طولانی را طی می کنید؛ اما در محل شرکت ایستگاه شارژ وجود دارد که می توانید از آن هنگام ساعات کار بهره ببرید. در این شرایط، زیادبودن ظرفیت پیمایش احتمالا مهم تر است؛ زیرا مجبورید راستا طولانی را رانندگی کنید؛ اما تمام روز را هم برای شارژ باتری باید اختصاص دهید. شاید هم رفت وآمد زیادی نداشته باشید؛ اما در طول روز اغلب در داخل خودرو خود هستید. توانایی شارژ سریع در هر مکان و هنگام هر توقفی، ممکن است مهم تر از مسافت واقعی باشد که می توانید با هر بار شارژ رانندگی کنید.
آئودی e-tron نمونه مناسبی از مثال اخیر است. این خودرو ظرفیت پیمایش خیلی زیادی ندارد و در موقعیت واقعی با هر بار شارژ فقط می توان مسافت 320 کیلومتر را با آن طی کرد. بااین حال، e-tron می تواند در مدت زمان کمی با سرعت 150 کیلووات از حدود 10 درصد SOC (حالت شارژ) تا حدود 70 درصد شارژ شود. این پهنای باند عظیم با شارژ 150 کیلووات است؛ بنابراین مدت زمان واقعی شارژ خودرو کاهش می یابد.
خودرو برقی هیوندای کنا نمونه مناسبی از مثال اول است. ظرفیت پیمایش این خودرو با حدود 415 کیلومتر (258 مایل) در مقایسه با e-tron بیشتر است؛ اما فقط با شارژر 75 کیلووات شارژ می شود. بنابراین، در موقعیت واقعی می تواند حدود 80 کیلومتر (50 مایل) مسافت بیشتری طی کند؛ اما سرعت شارژش کمتر است.
بدیهی است میزان اقبال مشتریان به خرید این دو خودرو، چندان به هم ربطی نخواهد داشت؛ زیرا قیمت آن ها در دو دسته کاملا متفاوت است. بااین حال، اطلاعات مربوط به نحوه عملکرد آن ها در موقعیت واقعی ثابت می نماید ظرفیت پیمایش کلی، سرعت شارژ، مدت زمان سرعت شارژ، در دسترس بودن شارژرها در منطقه محل زندگی و نوع شارژر آن ها، برای تصمیم گیری درباره خرید مهم است.
درپایان، به طور خلاصه باید بگوییم اگر به دنبال خرید خودروی الکتریکی هستید، فقط به ظرفیت پیمایش کلی آن به عنوان شاخصی برای مناسب بودن خودرو یا چگونگی تجربه رانندگی با آن نگاه نکنید؛ زیرا عوامل دیگری نیز در این امر دخیل هستند که ممکن است مهم تر باشند. ناگفته نماند تشخیص اولویت اصلی برای خرید واقعا به شرایط خاص شما بر می شود و همه آن ها باید قبل از خرید مدنظر قرار گیرند.
منبع: جام جم آنلاین