80 سال بعد از مرگ نیکولا تسلا: مردی که آینده را اختراع و زندگی ما را آسان کرد

به گزارش وبلاگ هاپرسین، به لطف اختراع نیکولا تسلا است که این متن به صفحه نمایش دستگاهی می رسد که شما آن را از رویش می خوانید.

80 سال بعد از مرگ نیکولا تسلا: مردی که آینده را اختراع و زندگی ما را آسان کرد

مایکل کراوس، مورخ و فیلم ساز می گوید: تسلا به نظر من نه فقط پدر الکتریسیته و ارتباطات جهانی است، بلکه کسی است که ایده هایی پیشروتر از زمانه خود داشت. او چنان خلاقیت و بصیرتی داشت که توانست نقش مهمی در پیشرفت نسل بشر ایفا نماید.

در سال های اواخر دهه 1890، وقتی تسلا در سالن دانشگاه کلمبیا در نیویورک لوله هایی نورانی در دست داشت و آخرین اختراعش، ترانسفورماتور نوسانی، را معرفی می کرد، جهان همچنان در تاریکی بود.

ایوان ریس مورس در کتابش به نام نیکولا تسلا و آینده الکتریکی می نویسد: الکتریسیته چیزی متعلق به آینده بود و بیشتر مردم آن را فقط در جاهایی خاص می تماشاد که آن را به نمایش گذاشته بودند.

اما این شرایط به زودی تغییر کرد.

چراغ های درخشان

نیکولا تسلا در یک سخنرانی پاریس

نیکولا تسلا در سال 1856 در امپراتوری هابسبورگ اتریش به جهان آمد. نامیل یان، زادگاهش، در حال حاضر بخشی از کرواسی است ولی خانواده تسلا صرب بودند. در جوانی زادگاهش را به قصد رسیدن به کلان شهر پرنور و درخشان، نیویورک، ترک کرد.

در سال 1884 به نیویورک رفت تا با مخترع و تاجر معروف آن سال ها، توماس ادیسون، همکار گردد.

آقای کراس می گوید: تسلا از جهانیی قدیمی می آمد اما به سرعت به شخصیت تأثیرگذار دوران مدرن تبدیل شد.

آن طور که یکی از دیگر زندگی نامه نویس های او، اینز ویتکر، می گوید تسلا که مهندس مکانیک و برق با افکار آینده گرا بود وقتی قدم به خاک ایالات متحده گذاشت، چند سنت در جیب بیشتر نداشت ولی همراه آن طرحی به دقت محاسبه شده از یک دستگاه پرنده هم با خود آورده بود.

درنهایت این ماشین پرنده نبود که تسلا را به معروفیت رساند. او سال ها مشغول کامل کردن و بهتر کردن موتورهای جریان متناوب بود.

تسلا دقیقاً در برترین زمان وارد ایالات متحده شد. درست زمانی که رقابت بر سر انواع مختلف موتورهای متناوب بالا گرفته بود.

الکتریکی کردن جهان

تسلا در آزمایشگاه خود در کلرادو اسپرینگز1899 با فرستنده بزرگ نمایی خود نشسته است

جهان در حال پیشرفت بود و به منابع انرژی بیشتری احتیاج بود. به همین علت رقابت سنگینی برای آسان تر و به صرفه تر کردن فراوری و انتقال انرژی به موتورها و روشن نگه داشتن چراغ ها در جریان بود.

آقای موروس گفت: در آن دوران دو روش انتقال انرژی باهم در رقابت بودند.

نبرد انتقال انرژی بین یک مهندس و مخترع آمریکایی به نام جورج وستینگ هاوس بود و دیگری رئیس تسلا: توماس ادیسون . هدف این بود که معین گردد جریان متناوب (ای سی) برای انتقال الکتریسیته بهتر است یا جریان مستقیم (دی سی).

شرکت توماس ادیسون بر روی جریان مستقیم برق سرمایه گذاری نموده بود که فقط در یک جهت می تواند حرکت کند؛ مسافت کمتری طی می نماید و ولتاژ ثابتی دارد.

اما جریان متناوب الکتریسیته می تواند در چند جهت حرکت کند؛ به فاصله های دورتر می رسد و می توان ولتاژ آن را بالا یا پایین برد. این روش مسافت های طولانی را پوشش می دهد یعنی می تواند الکتریسیته را به منطقه ها بیشتری برساند.

خاکستر تسلا و وسایل شخصی او امروزه در موزه نیکولا تسلا در بلگراد صربستان نگهداری می گردد

مارک سایفر، که نویسنده بیوگرافی تسلا است گفت: مقایسه این دو مثل مقایسه اسب یا کالسکه بچه با هواپیمای جت است.

وقتی تسلا به نیویورک رسید، طرح یک هواپیمای جت را در جیب داشت. وقتی هنوز در اروپا بود مدت ها تجربیاتی با جریان متناوب نموده بود و توانسته بود اولین موتور القایی اش را در سال 1883 بسازد.

اما از آن جایی که ادیسون به کار با جریان مستقیم اصرار داشت، از هم جدا شدند و کمی بعد وستینگ هاوس حق نشر سیستم تغییردهنده تناوب ترانسفورمرها و موتورهای آن را از تسلا خرید.

با طراحی تسلا می شد با سیستمی بسیار ارزان انرژی را به مسافت های دور منتقل کرد؛ چیزی که هنوز هم از آن استفاده می گردد.

تسلا، مرد نمایش

تندیس تسلا در مرکز تحقیقاتی سابق خود در استان نیویورک

ایوان زوریک، مسئول نمایش آثار در موزه نیکولا تسلا در بلگراد می گوید: ما هنوز از جریان متناوب الکتریسیته استفاده می کنیم و فرآیند فراوری و انتقال الکتریسیته همچنان بر پایه ابتکارات تسلا است.

دقیقاً همین طور است. روش تسلا هنوز هم اصلی ترین روش فراوری الکتریسیته، انتقال و توزیع آن است. بعلاوه بسیاری از وسایل الکتریکی امروزی به یکی دیگر از اختراعات او وابسته اند.

آقای زوریک می گوید: موتورهای القایی در زمان خود بسیار نوآورانه بودند و امروز هم همچنان در صنایع و در بسیاری از وسایل الکتریکی خانگی استفاده می شوند، حتی در اتومبیل های برقی.

او در سال 1891 سیم پیچ را اختراع کرد؛ وسیله ای که جریان های زیبای الکتریکی از خود پخش می نماید. او در کوشش بود راهی برای انتقال الکتریسیته با بی سیم پیدا کند. این اختراع هم هنوز در رادیو و دستگاه های تلویزیون و دیگر وسایل برقی مورداستفاده قرار می گیرد.

دو سال بعد، تسلا و وستینگ هاوس در مناقصه نورپردازی نمایشگاه جهانی کلمبیا در شیکاگو برنده شدند. این نمایشگاه برای بزرگداشت 400 سالگی اکتشاف قاره آمریکا به وسیله اروپایی ها برگزار می شد و تسلا ستاره محبوب این رویداد شد.

آقای زوردیک می گوید: وقتی مردم متوجه قدرت اختراع او شدند، تسلا توانست شغل طراحی و ساخت نیروگاه آبشار نیاگارا را به دست بیاورد.

این نیروگاه اولین نیروگاه آبی برق جهان بود و از 13 نوآوری که در ساخت آن به کاررفته بود، 9 اختراع متعلق به تسلا بود.

آقای مورس می گوید: مردم او را به عنوان آقای تسلای شگفت انگیز می شناختند و او هم از این محبوبیت استفاده می کرد.

او به زودی آزمایشگاه خودش را تأسیس کرد و مشغول کاربر روی ایده ارتباطات بی سیم و انتقال انرژی شد.

او در آزمایشگاه را به روی مردم عادی باز می کرد و به قول آقای مورس به خوبی نشان می داد نمایشگر فوق العاده ای است.

سعی می کرد ایده منحصربه فردش درباره جهانی بی سیم و انرژی مجانی را بازاریابی کند و بفروشد و هم زمان خودش را به عنوان تنها کسی معرفی کند که قادر است چنین آینده ای را عملی کند.

آینده بی سیم

تسلا درهای آزمایشگاه خود را به روی رسانه ها باز کرد و کوشش کرد کار خود را در زمینه برق بی سیم تبلیغ کند

درحالی که جهانیان متکی بر فرستادن پیغام هایشان با یاری سیم ها بود، تسلا آزمایش برای ارسال پیغام ها با روش بی سیم را آغاز کرد.

اما برای این آزمایش های نو به بودجه احتیاج داشت. در اوایل دهه 1890 پیروز شد یاری یکی از سرمایه داران آمریکایی به نام جی پی مورگان را جلب کند. با این یاری ساخت اول برج پخش بی سیم در جهان را در لانگ آیلند آغاز کرد.

هدف بزرگ و نهایی او ایجاد یک شبکه ارتباط جهانی بود. سیستم بی سیمی که ارتباط صوتی و تصویری در سراسر جهان را بدون هیچ اختلال زمانی ایجاد کند؛ شبکه ای که به وسیله آن اطلاعات برای همه و در همه جا قابل دسترسی باشد.

اما مورگان یاریش را قطع کرد.

آقای کلاس می گوید: متأسفانه، بزرگ ترین رؤیای او، سیستم بین المللی فراهم کردن الکتریسیته و ارتباطات برای همه به نتیجه نرسید شاید چون دانش او هنوز به آنجا نرسیده بود یا شاید تکنولوژی به میزان کافی پیشرفت ننموده بود.

تسلا به کار روی پروژه های مختلف ادامه داد اما معمولاً با کمبود بودجه روبرو می شد و بسیاری از ایده هایش به صورت نوشته و یادداشت باقی ماند. شاید چون او به خوبی به این مسئله پی نبرده بود که علم و مهندسی فعالیت هایی گروهی هستند و به افراد زیادی احتیاج است.

آقای مورس می گوید: تسلا دچار خطایی اساسی شد. واقعاً فکر می کرد تنها کسی است که می تواند آینده الکتریکی را عملی کند. به همکاری با هیچ کس علاقه نداشت.

او بیشتر به عنوان شخصیتی عجیب و جالب به معروفیت رسید؛ مردی که به آلودگی و باکتری ها وسواسی بیمارگونه داشت؛ مردی که از پیش بینی هایش در خصوص ارتباط با سیاره های دیگر بسیار انتقاد می شد.

مرگ تسلا

موزه نیکولا تسلا در بلگراد اکنون بسیاری از وسایل شخصی او را در خود جای داده است

آقای روزیک می گوید: در سال 1951، به لطف و یاری برادرزاده اش، وسایل و متعلقات تسلا به بلگراد در صربستان فرستاده شد.

چهار سال بعد موزه نیکولا تسلا در بلگراد تأسیس شد و حالا سالانه هزاران نفر به تماشا آن می روند. این موزه بعلاوه میزبان صدها محقق و پژوهشگر است زیرا 160 هزار برگ از مدارک شامل نقشه ها، طراحی ها و عکس های او در این موزه نگهداری می شوند.

هرچند بسیاری از مدارک تسلا در اینترنت قابل دسترسی است اما هنوز بسیاری از وسایل شخصی او در جعبه هایی نگهداری می شوند. زیرا موزه فضای کافی برای نمایش همه آن ها ندارد.

آقای زوریک می گوید: در اینجا تخت خواب تسلا، یخچال، کمد لباس، 13 دست کت وشلوار، 75 کراوات، 40 جفت دستکش را هم در کنار بقیه چیزها نگهداری می کنیم. امیدواریم بتوانیم آن ها را هم در یک فضای بزرگ تر به نمایش بگذاریم.

وسایل تسلا، از جمله مبلمانی که در اتاق هتلی که دهه آخر عمرش را در آن گذراند، در موزه استفاده کرد

در سال 1956، یک سال بعد از تأسیس موزه تسلا، یک واحد میزان گیری، برای سنجش شدت میدان مغناطیسی، به نام او نام گذاری شد.

چند خیابان، چندین مدرسه و فرودگاه هایی در صربستان و کرواسی به یاد او نام گذاری شده اند. تصویر او روی اسکناس ها و سکه ها دیده می گردد.

یک اتومبیل برقی بسیار مشهور ساخت ایالات متحده هم در سال 2018 به نام این مخترع نامیده شد. شرکت اسپیس اکس اتومبیل مدل تسلا رودستر را در موشک فالکون به کره مریخ فرستاد.

اما تسلا درباره آینده ما چه فکر می کرد؟

آقای زوریک می گوید: به گمانم تسلا اگر حالا زنده بود می گفت بشریت بیشتر بر رفاه و راحتی خود متمرکز شده است، تا بر آینده. او احتمالا از مشکلاتی می گفت که این رفتارها ممکن است برای انسان به وجود بیاورد.

منبع: انتخاب

به "80 سال بعد از مرگ نیکولا تسلا: مردی که آینده را اختراع و زندگی ما را آسان کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "80 سال بعد از مرگ نیکولا تسلا: مردی که آینده را اختراع و زندگی ما را آسان کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید