فیبر نوری همچنان در تاریکی ، تنها 863 مشترک توانسته اند به FTTH دسترسی پیدا نمایند

به گزارش وبلاگ هاپرسین، درحالی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وعده راه اندازی 20 میلیون پورت فیبر نوری را تا سرانجام 1404 داده است، اما آمارها چندان رضایت بخش به نظر نمی رسد.

فیبر نوری همچنان در تاریکی ، تنها 863 مشترک توانسته اند به FTTH دسترسی پیدا نمایند

آخرین آمار سایت iranfttx.ir حاکی است از دی ماه 1400 که در عمل پروژه فیبر نوری کلید خورد، تنها 146 هزار و 95 پورت منصوبه تا تیرماه 1401 اضافه شده است. بعلاوه تعداد سرویس گیرندگان تکنولوژی های FTTH و VDSL در همین بازه زمانی 15 هزار و 10مورد افزایش داشته است. نکته عجیب این است که تعداد سرویس گیرندگان FTTH در بازه زمانی دی ماه 1400 تا تیرماه 1401فقط افزایش 863 موردی را تجربه نموده و بقیه (14 هزار و 147 سرویس گیرنده) مربوط به VDSL بوده است. به عبارت دیگر به طور میانگین هر ماه در کل کشور 143.8 سرویس گیرنده به بهره برداران FTTH اضافه شده است. این در حالی است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باوجود راهبردی دانستن این پروژه، معتقد است جای نگرانی وجود ندارد و مشکل مربوط به لایه های پایین است که ان شاءالله حل می گردد. بعلاوه زارع پور روز گذشته در حاشیه جلسه هیأت دولت از افتتاح شبکه فیبرنوری منازل در هفته دولت اطلاع داد.

پروژه راهبردی و ملی

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه آنالیز طرح توسعه شبکه دسترسی ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبرنوری که با هدف ارائه گزارش اقدامات FCP ها برگزار گردید، پروژه فیبر نوری را یک پروژه راهبردی و ملی بیان کرد و گفت: نباید صرفا به این پروژه به عنوان یک پروژه ارتباطی نگاه کرد.

زارع پور با اشاره به اینکه امروز ارتباطات به بخش جدایی ناپذیر زندگی مردم تبدیل شده، ادامه داد: کوشش وزارت ارتباطات این است که یک شبکه پرسرعت، با کیفیت و امن مبتنی بر فیبرنوری را برای مردم عزیز کشورمان فراهم کند و بر بستر آن، انواع خدمات متنوع و باکیفیت را ارائه دهیم.

این در حالی است که وزیر ارتباطات کارهای بزرگ را همراه با موانع بزرگ عنوان و تأکید کرد که نباید از این موانع بترسیم.

زارع پور با اشاره به اینکه از همان ابتدا که دنبال راه اندازی 20میلیون پورت مبتنی بر فیبرنوری برای منازل و کسب وکارها هستیم، خیلی ها آن را نشدنی خواندند، ادامه داد: البته شاید این احساس وجود داشت که دولت با این پروژه بزرگ همراهی نکند، اما شاهد بودید که دولت با جدیت پای کار آمد و موانع بزرگ یک به یک کنار زده شد.

مشکل در لایه های پایین است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به طرح بعضی موانع از سوی شرکت های توسعه دهنده شبکه فیبرنوری اشاره نمود و گفت: این اطمینان را می دهم در لایه های بالا و در سطح هیأت دولت مسئله ای از بابت همراهی با این پروژه وجود ندارد، اما در لایه های پایین تر طبیعی است که هنوز شاهد بعضی عدم همراهی ها باشیم؛ هرچند معتقدم که جای نگرانی وجود ندارد و این موانع هم ان شاءالله حل خواهد شد. زارع پور توسعه شبکه فیبرنوری را احتیاجمند عزم ملی در میان همه دستگاه ها دانست و گفت: قطعاً ما هم در وزارت ارتباطات کوشش خواهیم کرد که پیگیری های خود را افزایش دهیم تا مسئله هماهنگی بین دستگاهی به بدنه سازمان ها، وزارتخانه ها، استانداران و فرمانداران منتقل گردد تا همه احساس نمایند که در حال همراهی با یک پروژه ملی هستند.

این در حالی است که روز گذشته، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیأت دولت از افتتاح شبکه فیبرنوری منازل در هفته دولت اطلاع داد و گفت: با افتتاح این شبکه فیبرنوری، سرعت اینترنت بهبود می یابد و در کنار آن سرعت اینترنت تلفن همراه هم افزایش خواهد یافت.

تجربه سخت یک مشترک

اینترنت ثابت بر بستر فیبر نوری می تواند پایدارترین دسترسی عمومی به شبکه جهانی اطلاعات با کمترین قطعی و نوسانات ارسال اطلاعات را فراهم کند. در عین حال بسیاری از مشترکان، دفاتر و شرکت ها نمی توانند از این خدمات استفاده نمایند. حجم بالای اعتراض های مردمی به بدقولی های طولانی و مکرر شرکت مخابرات در مراکز مخابراتی نمود عینی عدم توسعه در این بخش از شبکه ارتباطاتی کشور است.

خبرنگار وبلاگ هاپرسین با ثبت درخواست اینترنت فیبر نوری به نمایندگی از اهالی یک مجتمع منطقه مخابراتی در منطقه پاسداران به صورت میدانی وعده های وزیر ارتباطات و شرکت مخابرات در بهبود خدمات اینترنت را ارزیابی کرد. این درخواست در اسفندماه سال1400به منطقه مخابراتی خود ارائه شد و منطقه مخابراتی رسما نسبت به وجود ظرفیت خالی، تخصیص شماره های مجازی مورد احتیاج و امکان دایر شدن اینترنت اعلام آمادگی کرد. با وجود هزینه نزدیک به 4میلیون تومانی برای هر مشترک و همین میزان هزینه برای تکمیل کابل نوری از کافوی تعبیه شده در محل تا درب منزل و نصب یک باکس اشتراک مستقل در مجتمع، شرکت مخابرات در لحظه آخر بیان کرد، به دلیل مغایرت پورت و مسائل زیرساختی منطقه قادر به ارائه سرویس نیست و این شروع قصه تأخیر و شکایت های مکرر از مخابرات در جریان این پرونده بود.

تحریم ها و کمبود نقدینگی

مدیر ارشد این مرکز مخابرات به خبرنگار وبلاگ هاپرسین می گوید: به دلیل تحریم های سال های گذشته و کمبود نقدینگی زیرساخت های منطقه ناقص مانده اند و اهالی منطقه باید تا برطرف مشکل صبر نمایند. با طرح شکایت در سامانه 195 مخابرات اعلام شد ظرف مدت 2ماه این مشکل مرتفع خواهد شد. در عمل این مدت برای ماه های دیگر هم تمدید شد و شکایت های دیگر هم بی پاسخ ماند.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات در حاشیه یکی از جلسات هیأت دولت در پاسخ به طرح ایراد وبلاگ هاپرسین، عقب ماندگی های زیرساختی از دولت سابق را دلیل مشکل بیان کرد و گفت که به دلیل ثابت نگه داشتن قیمت اینترنت در دولت دوازدهم، برای زیرساخت ها سرمایه گذاری مناسبی صورت نگرفته است و در این بخش عقب ماندگی داریم.

این در حالی است که عملا بسته های اینترنتی ارائه شده از سوی مخابرات طی یک سال اخیر افزایش قیمت چشمگیری داشته اند و بسته های اینترنت طرح تانوما بیش از 100درصد رشد داشته اند، اما هنوز خبری از جبران معوقات و مطالبات بخش هایی از مردم در اتصال به اینترنت مخابرات نیست.

مدیر ارشد مرکز مخابراتی به وبلاگ هاپرسین می گوید: طی سال های اخیر شرکت مخابرات را با وجود بی پولی و تحریم ها با چنگ و دندان نگه داشته ایم. شرکت هوآوی چین نخستین شرکتی بود که در جریان فشارهای آمریکا و بازگشت تحریم ها از اردیبهشت 1397 کارهای ما را نیمه تمام گذاشت و رفت. پس نباید با طرح چنین توقعاتی کوشش های ما را تضعیف کنید. او در پاسخ به طرح شکایت دوم و سپری شدن مهلت 2ماهه بیان کرد: دیگر از دست مرکز مخابراتی کاری برنمی آید. روسای بالادستی سرمایه تزریق نمی نمایند و ما را تنها مقابل پیکان حملات و پیگیری شما که مشترک هستید قرار داده اند. بروید از منطقه2مخابراتی خیابان آفریقا و مسئول توسعه و طراحی بپرسید که چرا پول نمی دهند و کار را جلو نمی برند؛ چون دیگر از دست من کاری ساخته نیست.

او می گوید خطوط شما همانند بسیاری از مشترکان منطقه مغایرت پورت خورده و اراده بالادستی باید مشکل را حل نماید.

انحصار در فیبر نوری

زارع پور در یکی از جلسات هیأت دولت درباره چرایی انحصار فیبر نوری و واگذاری مطلق آن به شرکت مخابرات گفته بود: مقاومت هایی در تهران وجود دارد، اما در سایر شهرها همانند بوشهر و قم در حال واگذاری اینترنت فیبر نوری به شرکت های خصوصی هستیم. محدود نگه داشتن خدمات اینترنت فیبری نوری به شرکت مخابرات فرضیه قوی عقب ماندگی این بخش همانند انحصار بخش های دیگر مالی بوده است؛ هرچند زارع پور می گوید به دلیل عقب ماندگی زیرساخت ها حتی در بعضی شهرستان ها دیگر امکان ارائه خطوط تلفن ثابت هم وجود ندارد. طی یک سال گذشته با شدت پیدا کردن مسائل اینترنت ثابت و سیار در کشور، زارع پور وزیر ارتباطات اعلام نموده بار اصلی استفاده اینترنت با حدود 80درصد روی شبکه موبایل آمده که کشش ندارد و تنها 20 درصد مشترکان از اینترنت ثابت استفاده می نمایند.

او با اشاره به اینکه این نسبت در همه جای جهان معکوس است، در عین حال شرح مشخصی درباره بحرانی شدن مسئله کیفیت اینترنت طی یک سال گذشته ارائه نداده است.

گزارش: عمادالدین قاسمی پناه

منبع: همشهری آنلاین

به "فیبر نوری همچنان در تاریکی ، تنها 863 مشترک توانسته اند به FTTH دسترسی پیدا نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیبر نوری همچنان در تاریکی ، تنها 863 مشترک توانسته اند به FTTH دسترسی پیدا نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید