روایتی متفاوت از یک هیتلر در سینمای ایران

به گزارش وبلاگ هاپرسین، فیلم سینمایی جنگ جهانی سوم به کارگردانی هومن سیدی، روی پرده رفت تا مقدمات معرفی آن به اسکار تکمیل گردد.

روایتی متفاوت از یک هیتلر در سینمای ایران

به گزارش ایسنا، شامگاه 16 مهر ماه پردیس سینمایی مگامال در تهران که قرار است، سالن نمایش یک هفته ای فیلم جنگ جهانی سوم باشد (در سالن شماره 2 که ظرفیت 40 نفره دارد) میزبان تماشاگران این فیلم بود، تماشاگرانی که به علت ظرفیت محدود این سالن فقط بلیت را حضوری می توانند، تهیه نمایند.

فیلم جنگ جهانی سوم به عنوان نماینده ایران در اسکار انتخاب شده و طبق قانون باید یک هفته در ایران اکران گردد، برنامه ریزی ابتدایی برای اکران محدود جنگ جهانی سوم از روز پنج شنبه هفته گذشته بود، اما طبق اعلام محمد شایسته (پخش نماینده) مشکلاتی در دی سی پی فیلم وجود داشت که ادامه نمایش را با مشکل روبرو کرد..

اما شامگاه 16 مهر ماه، فیلم روی پرده رفت و دست اندرکاران فیلم اعلام کردند که برنامه ریزی ها برای اکران گسترده فیلم در سینما های کشور را در آینده انجام خواهند داد.

فیلم جنگ جهانی سوم، ششمین فیلم بلند هومن سیدی پس از آفریقا، سیزده، اعترافات فکر خطرناک من، خشم و هیاهو و مغز های کوچک زنگ زده است که حدود یک ماه قبل نخستین نمایش جهانی خود را در بخش افق های هفتاد ونهمین جشنواره فیلم ونیز تجربه کرد و توانست دو جایزه برترین فیلم و برترین بازیگر مرد (محسن تنابنده) را در بخش افق های ونیز کسب کند.

فیلم روایت شکیب یک کارگر روز مزد بی خانمان است که هرگز نتوانسته با از دست دادن همسر و پسرش در زلزله سال ها پیش کنار بیاید. در طی چند سال گذشته، او با یک زن کر و لال، به نام لادن رابطه برقرار نموده است.

هومن سیدی کارگردان فیلم درباره شخصیت زن کر و لال فیلم در مصاحبه ای با یک رسانه ایتالیایی هنگام اکران در ونیز گفته بود: اگر زبان بدن در فیلم های من برجسته است، کاملاً تصادفی است و تصمیمی آگاهانه نیست. اما در این مورد خاص استفاده از یک شخصیت کر و لال در روایت، نه تنها از نظر ساختاری در نحوه توسعه فیلمنامه به ما یاری کرد، بلکه از نظر موضوعی نیز به ما یاری کرد. ناتوانی این شخصین یک نقطه ضعف در اطلاعاتی است که به او می رسد، اطلاعاتی که در نهایت باعث می گردد او بهای نهایی را بپردازد.

و، اما روایت فیلم نامه جنگ جهانی سوم که به وسیله هومن سیدی، آرین وزیر دفتری و آزاده جعفریان نوشته شده است در محل ساخت و سازی است که به لوکیشن فیلمی درباره جنایات هیتلر در طول جنگ جهانی دوم تبدیل شده و شکیب که برای کارگری به پشت صحنه آن فیلم رفته است، در کمال تعجب به او پیشنهاد یک نقش می گردد و به او مکانی برای اقامت می دهند.

این اتفاق باعث می گردد که لادن از این موضوع آگاه گردد، به محل کارش بیاید و درخواست یاری کند، اما نقشه شکیب برای مخفی کردن او به طرز غم انگیزی اشتباه از کار در می آید و موقعیت تازه و فرصت بی تکرار پیش آمده برای او را، با تهدید رو به رو می نماید.

کارگردان فیلم جنگ جهانی سوم در جای دیگری از مصاحبه اش برای روشن بودن این جمله در فیلم که، اینجا هیچ چیز واقعی به نظر نمی رسد به فیلمِ درون فیلم اشاره دارد که به وضوح در به تصویر کشیدن جنایات جنگ جهانی دوم ناتوان است.

حتی برای روستاییان محلی که در صحنه فیلم برداری نقش آفرینی می نمایند، کمدی به نظر می رسد، اما برای ما فیلمبرداری صحنه هایی که جنایات نازی ها علیه بشریت را نشان می داد، اصلا سرگرم نماینده نبود، مخوف و حتی گاهی بسیار وحشتناک بود. من شخصاً تمام تلاشم را می کنم که تعداد برداشت هایمان را محدود کنم تا بازیگران و عوامل ما مجبور نباشند آن لحظات را برای مثال در اتاق گاز تجربه نمایند. در همین حال کارگردان گیاه خوار فکر می نماید که در واقع فیلم خوبی می سازد که از دیکتاتور ها و دیکتاتوری ها انتقاد می نماید، غافل از اینکه خودش یک دیکتاتور است..

اما جاناتان هولان منتقد نشریه اسکرین در بخش هایی از نقد فیلم نوشته است: جنگ جهانی سوم داستان طاقت فرسا، اما مجذوب کنندهی است که نشان می دهد چگونه یکی از قربانیان زندگی یاد میگیرد که از ستمگران خود تقلید کند. ششمین فیلم هومن سیدی به عنوان یک کمدی سیاه آغاز می گردد و کم کم تاریک تر و به سمت یک تراژدی می رود، داستانی که با نقش آفرینی مجذوب کننده و خارق العاده محسن تنابنده (بازیگر فیلم قهرمان) همراه است.

هومن سیدی با فیلمش به ما می گوید زمان ممکن است تغییر کند، اما روش های اعمال قدرت ثابت می ماند و همواره فردی در انتهای هرم است که از فراموش شدن خودداری می نماید. در یکی از آن دیالوگ های مهم جنگ جهانی سوم، کارگردان از شکیب می پرسد که آیا می داند هیتلر کیست یا خیر: پاسخ او منفی است. این فیلم نشان می دهد هر که نداند هیتلر چه کسی بود، می تواند خودش هیتلر گردد.

در فیلم جنگ جهانی سوم بازیگرانی، چون محسن تنابنده، ندا جبرئیلی، مهسا حجازی، نوید نصرتی، لطف الله سیفی و حاتم مشمولی به ایفای نقش پرداخته اند و پخش بین المللی این فیلم بر عهده محمد اطبایی کمپانی مستقل های ایرانی است.

منبع: فرارو

به "روایتی متفاوت از یک هیتلر در سینمای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایتی متفاوت از یک هیتلر در سینمای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید