کارهایی برای بهبود علائم سینه پهلو

به گزارش وبلاگ هاپرسین، تهران (پانا) - کیسه های هوایی از مایعات پُر شده و باعث سرفه های شدید همراه با چرک، تب و لرز و مشکل در تنفس می شوند.

کارهایی برای بهبود علائم سینه پهلو

به گزارش صداوسیما، سینه پهلو می تواند از انواع ارگانیسم ها از جمله قارچ ها، باکتری ها و ویروس ها ناشی گردد. هر چند جایگزینی برای درمان تجویز شده به وسیله پزشک وجود ندارد، اما می توانید با چند راه چاره خانگی، فرایند درمان و بهبودی را سرعت بدهید.

این راه چاره های خانگی هر چند تا حدودی علائم سینه پهلو را تسکین می دهند، اما به ندرت درمانی تکمیلی برای برنامه درمان پزشکی محسوب می شوند. این مطلب را بخوانید تا بدانید چگونه می توانید از این روش های ساده برای کنترل علائم اصلی سینه پهلو بهره ببرید.

سرفه

سرفه، معمول ترین علامت است که به بدن یاری می نماید با خارج کردن مایعات از ریه ها از شر عفونت خلاص گردد؛ بنابراین پزشکان توصیه می نمایند با استفاده از دارو های ضدسرفه سعی نکنید جلوی سرفه های خود را به طور کامل بگیرید؛ اما می توانید برای کاستن از شدت سرفه ها اقداماتی بکنید:

چای نعنا فلفلی، اکالیپتوس و شنبلیله

همانطور که می دانیم دمنوش ها و چای های گیاهی می توانند خارش گلو را به طور موثر تسکین دهند. مطالعه ای دریافت نعنا فلفلی، اکالیپتوس و شنبلیله نه تنها خارش گلو را کمتر می نمایند بلکه ضد عفونت های سیستم تنفسی فوقانی نیز عمل نموده و موکوس و ترشحات را رقیق می نمایند.

آب را به جوش بیاورید، نعنا فلفلی و اکالیپتوس و شنبلیله را به آن اضافه کنید و بگذارید ده تا پانزده دقیقه بجوشد. از این چای داغ روزی دو بار بنوشید. هنگام نوشیدن اجازه دهید بخار فنجان چای، مجاری بینی تان را نرم کند.پ

غرغره با آب نمک

این هم یک راه چاره قدیمی! غرغره گلو با آب نمک یاری می نماید ترشحاتی که در حلقتان جمع شده خارج شوند. غرغره با آب نمک، خارش گلو را تسکین می دهد. یک چهارم یا یک دوم قاشق مرباخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل نموده و سی ثانیه گلو را با آن غرغره کنید. این کار را روزی سه تا چهار بار انجام دهید.

تب

ممکن است طی چند روز تب کنید. برترین راه پایین آوردن تب، نوشیدن آب و مایعات و استراحت کردن است، اما چند راه چاره دیگر هم وجود دارد.

کمپرس با آب ولرم

با استفاده از کمپرس آب ولرم، بدنتان را از بیرون خنک کنید و تدریجا دمای بدنتان را کاهش دهید. هر چند شاید وسوسه شوید از کمپرس سرد بهره ببرید، اما باید بدانید که تغییر ناگهانی دمای بدن باعث می گردد بلرزید و حتی سرما بخورید! حوله کوچکی را در آب ولرم فرو ببرید، آب اضافی آن را بچلانید و حوله را روی پیشانی تان بگذارید (گاهی حتی روی چشم ها!). حداقل سه بار در روز این کار را انجام دهید.

زنجبیل خاصیت ضدالتهابی دارد و هر دردی را می تواند کاهش دهد. زنجبیل تازه را پودر نموده و در آب جوش بریزید. اجازه دهید روی حرارت ملایم بیست دقیقه دم بکشد. سپس آن را صاف نموده و با عسل و لیمو بنوشید. روزی دو فنجان چای زنجبیل مصرف کنید

مشکل در تنفس

وقتی سینه پهلو دارید، تنفس تان تند و سطحی می گردد که هر چند علامتی معمول است، اما کاملا جدی است. توصیه می کنیم حتما دارو های تجویزی تان را مصرف کنید، اما این راه چاره ها نیز مفیدند:

قهوه

کافئین مشابه دارویی به نام تئوفیلین است که می تواند تنگی نفس را کاهش دهد. قهوه نه تنها به باز شدن راه های هوایی ریه ها یاری می نماید بلکه برای تسکین دیگر علائم نیز خوب است. اثر قهوه تا چهار ساعت می ماند بنابراین احتمالا ضروری است به طور منظم آن را مصرف کنید (فقط وقتی که سینه پهلو دارید!)

لرز

معمولا پیش از تب، لرز را تجربه می کنید و وقتی تب فروکش می نماید نیز لرز دارید. غذا ها و نوشیدنی های گرم برترین راه مقابله با لرز هستند.

مایعات گرم بنوشید

اگر دمنوش گیاهی دوست ندارید، یک لیوان آب گرم یا آب مرغ بنوشید. این موارد را نیز توصیه می کنیم: سوپ سبزیجات، دمنوش زنجبیل و زردچوبه، چای نعنا، چای زنجبیل و پرتقال، شکلات داغ، قهوه، چای سبز و دارچین.

ویکس

شاید بوی ویکس را دوست نداشته باشید، اما بعضی از مرهم های قدیمی مانند ویکس در کاهش لرز ناشی از سینه پهلو واقعا موثرند. استفاده از ویکس روی یکی دو قسمت از پوست پیش از خواب باعث می گردد ویکس مانند محافظی برای پوست عمل نموده و جلوی فرار گرما از بدن را بگیرد، در نتیجه بدنتان گرم می ماند. اگر نسبت به ویکس آلرژی پوستی دارید، می توانید ویکس را فقط تنفس کنید.

توصیه: از مصرف نوشیدنی های گازدار خودداری کنید، زیرا شرایط تان را بدتر خواهند کرد. حمام آب گرم هم می تواند مفید باشد.

درد قفسه سینه

احساس ناراحتی در سینه، سرفه های مداوم، تنگی نفس و گاهی خندیدن با احساس فشاری که در سینه ایجاد می نمایند می توانند درد قفسه سینه را بدتر نمایند.

چای زردچوبه

طی یکی دو سال گذشته همه ما در خصوص فواید زردچوبه و اینکه چگونه به تقویت سیستم ایمنی یاری می نماید زیاد شنیده ایم، اما آیا می دانستید زردچوبه می تواند درد قفسه سینه را نیز تسکین دهد؟ زردچوبه خاصیت آنتی باکتریالی و ضدالتهابی دارد. یک قاشق مرباخوری پودر زردچوبه را به آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید ده دقیقه دم بکشد و سپس آن را صاف نموده و این چای را با عسل و لیمو بنوشید. حداقل روزی یک فنجان چای زردچوبه بنوشید.

چای زنجبیل

زنجبیل خاصیت ضدالتهابی دارد و هر دردی را می تواند کاهش دهد. زنجبیل تازه را پودر نموده و در آب جوش بریزید. اجازه دهید روی حرارت ملایم بیست دقیقه دم بکشد. سپس آن را صاف نموده و با عسل و لیمو بنوشید. روزی دو فنجان چای زنجبیل مصرف کنید.

توصیه: بخور دادن هم یک راه بسیار خوب برای گردش خون و اکسیژن در بدن است.

سیر، عسل خام، فلفل کاین، روغن درخت چای و اکیناسه (سرخارگل)، موادی هستند که ترکیباتی مفید برای یاری به بهبودی دارند. دیگر موارد نیز شامل تغییراتی در سبک زندگی می شوند، مثلا هیدراته نگه داشتن بدن، مرتبا بخور دادن، ده تا دوازده ساعت خواب و استراحت در شبانه روز، تهویه مناسب هوای اتاق و خوردن غذا های سالم.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

به محض اینکه متوجه شدید سینه پهلو دارید باید به پزشک مراجعه کنید. اگر علائم خفیف باشند می توانید با توصیه ها و دارو های تجویزی پزشک و یاری گرفتن از راه چاره های خانگی در خانه دوره نقاهت و بهبودی را طی کنید؛ اما اگر علائم شدید شوند، مثلا درد در قفسه سینه یا تنگی نفس داشته باشید باید فورا به پزشک مراجعه نموده و احتمالا بستری شوید.

منبع: خبرگزاری پانا

به "کارهایی برای بهبود علائم سینه پهلو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارهایی برای بهبود علائم سینه پهلو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید