برای داشتن پوستی سالم، چه بخوریم؟

به گزارش وبلاگ هاپرسین، آیا در پی روشی برای جوانسازی پوست خود به برترین شکل ممکن هستید؟ در کنار عادات هوشمندانه -مانند استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب- به این نکته نیز توجه داشته باشید که چه چیزی در بشقابتان است. بعضی از انواع غذاها مملو از مواد خوب برای درخشندگی پوست هستند و بعلاوه می توانند با رادیکال های آزاد مبارزه نموده و خطوط ریز پوست را از بین ببرند. نیازی به وسواس در خصوص یک ابر غذا یا ماده عجیب و غریب خاص نیست. گزینه های زیادی در میوه فروشی و خواربارفروشی های معمولی وجود دارد. آنچه بیشتر از همه مهم است، الگوی کلی غذا خوردن شماست. به طور خلاصه، افراد باید میوه و سبزیجات بیشتری بخورند، مصرف شکر و نمک را کاهش دهند و تا حد امکان از غذاهای فرآوری شده دوری نمایند.

برای داشتن پوستی سالم، چه بخوریم؟

1- دانه کتان

این دانه های ریز قهوه ای رنگ، سرشار از ALA (اسید آلفا لینولنیک)، نوعی اسید چرب امگا 3 هستند که در گیاهان یافت می گردد. امگا 3 چربی های مفیدی برای بدن هستند زیرا می توانند اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش، سیگار کشیدن و آلودگی را کاهش دهند. آنها بعلاوه می توانند چین و چروک های پوست شما را کاهش دهند و خشکی پوست را بهبود ببخشند. روغن بذر کتان که از دانه های کتان پرس شده به دست می آید، پوست را صاف تر و شاداب تر می نماید. سایر غذاهای سرشار از چربی های امگا 3، شامل دانه چیا، تخم کدو تنبل، سالمون، و ساردین هستند.

2- کیوی

آیا می دانستید ویتامین C کیوی بیشتر از پرتقال است؟ کیوی میوه مفیدی برای سلامت پوست است زیرا ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به از بین بردن رادیکال های آزاد در سلول ها یاری می نماید. بعضی از مطالعات نشان می دهد که ویتامین C می تواند از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت کند، به فراوری کلاژن یاری کند و پوست را هیدراته تر کند. کیوی را زمانی که کاملاً رسیده است بخورید، چرا که حاوی آنتی اکسیدان بیشتری است. سایر منابع خوب ویتامین C شامل انگور سیاه، زغال اخته، مرکبات، فلفل قرمز، جعفری، توت فرنگی و کلم بروکلی است.

3- کلم، کلم پیچ، اسفناج

در واقع، هر سبزی که دارای سبز برگ تیره است، یک نیروگاه تغذیه ای همه جانبه به شمار میرود. شما یک الفبای کامل از ویتامین ها را از آنها دریافت خواهید کرد، به علاوه بسیاری از آنتی اکسیدان ها که دوستدار پوست هستند. بعضی از مطالعات نشان می دهند افرادی که دو تا سه وعده در هفته سبزی های برگ دار تیره می خورند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند.

4- ماست

ماست نه تنها مملو از پروتئین است بلکه می تواند یک میان وعده سیر نماینده به حساب آید. چرا که سرشار از پروبیوتیک است. پروبیوتیک ها، باکتری های زنده و محبت آمیز ای هستند که به مبارزه با التهاب یاری می نمایند، از جمله التهابی که شرایط پوستی مانند آکنه، درماتیت آتوپیک و پسوریازیس را بدتر می نماید. پروبیوتیک ها می توانند به جلوگیری از افتادگی پوست و افزایش رطوبت پوست یاری نمایند. کلم ترش (تخمیر شده) نیز حاوی پروبیوتیک بالایی است.

5- چای سبز

برای داشتن پوستی صاف، سعی کنید چای سبز را جایگزین چای معمولی یا قهوه کنید. چای سبز مملو از پلی فنول ها است. پلی فنول نوعی آنتی اکسیدان است که در برگ های این چای یافت می گردد. پلی فنول ها به کاهش مقدار سبوم (روغن) بدن شما یاری می نمایند و بعضی شواهد نشان می دهد که چای سبز گزینه خوبی برای درمان آکنه است. چای سبز بعلاوه حاوی فلاونوئیدها است که به ترمیم DNA یاری می نماید و حتی نشان داده شده است که باعث کاهش خطوط ریز پوست می گردد. یک مطالعه نشان می دهد که اگر چای سبز را به مدت طولانی در آب سرد بریزید، بیشترین فلاونوئیدها را از آن دریافت خواهید کرد.

6- آب بنوشید

آب یک راه آسان برای یاری به داشتن پوستی سالم و درخشندگی آن است، به خصوص اگر مستعد خشکی پوست هستید. ممکن است شنیده باشید که به 8 لیوان در روز احتیاج دارید، اما هیچ توصیه مشخصی در خصوص مقدار نوشیدن آب وجود ندارد. چرا که افراد میزانی از آب مورد احتیاج بدن شان را از غذا و میوه های دیگری مانند هندوانه، خیار و کرفس دریافت می نمایند که همگی حاوی آب زیادی هستند.

7- روغن زیتون

زمانی که روغن زیتون بخشی از یک رژیم غذایی معمولی شما گردد، می تواند به مهار التهاب یاری کند. این خاصیت ممکن است به علت آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون باشد که از آن برای استفاده در محصولاتی برای مهار اگزما و پسوریازیس مورد استفاده قرار می گیرد. از بین بیش از 200 نوع ترکیب شیمیایی که به طور طبیعی در روغن زیتون وجود دارد، انواع اصلی آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون فنول نامیده می شوند.

8- ماهی

کوآنزیم Q10 یا CoQ10 یک ماده ویتامین مانند است که به طور طبیعی در بدن شما یافت می گردد. CoQ10 به رشد سلول ها یاری می نماید و با رادیکال های آزاد که به پوست آسیب می رسانند مبارزه می نماید. یک مطالعه کوچک نشان داد که مکمل های CoQ10 علاوه بر صاف کردن بافت کلی پوست، به کاهش خطوط ریز و چین و چروک یاری می نماید. از اواسط 30 سالگی، سطح CoQ10 آغاز به کاهش می نماید. رژیم غذایی نامناسب و استرس نیز می تواند سطح CoQ10 را کاهش دهد. اما می توانید میزان زیادی CoQ10 را در ماهی های آب سرد مانند شاه ماهی، سالمون و تن پیدا کنید.

9- هویج

هویج یک میان وعده خوب به شمار می رود که سرشار از بتاکاروتن است. بتاکاروتن از پوست شما در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت می نماید. بتاکاروتن ماده ای است که به گیاهان رنگ نارنجی می دهد و در میوه ها و سبزیجات دیگر مانند زردآلو، طالبی، انبه، پاپایا، کدو تنبل و سیب زمینی شیرین یافت می گردد. هویج بعلاوه منبع خوبی از منیزیم است که اعصاب و عضلات را آرام می نماید. دریافت نکردن منیزیم کافی می تواند منجر به خواب ضعیف گردد و بستن چشم به مقدار کافی، یکی از موارد مهمی است که همواره برای پوست شما مفید است!

10- آجیل

خواراکی های سرشار از ویتامین E - مانند بادام، بادام زمینی و فندق - برای مقابله با پیری پوست مفید هستند. ویتامین E این کار را با یاری به جلوگیری از تخریب کلاژن، که برای حمایت از پوست مورد احتیاج است، انجام می دهد. ویتامین E بعلاوه یک آنتی اکسیدان قوی است که با آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد مبارزه می نماید.

چند راهنمای برای داشتن پوستی بهتر

تغذیه خوب، به مراقبت از بدن از درون یاری می نماید. اما داشتن پوست عالی بیشتر از تنها مواد خوراکی است. مطمئن شوید که خواب کامل شبانه داشته باشید، از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر بهره ببرید، از نظر بدنی فعال بمانید، استرس را مدیریت کنید و سیگار نکشید. در اصل، این عادات سبک زندگی سالم است که باعث درخشندگی پوست شما می گردد. اگر مشکل پوستی یا نگرانی خاصی دارید، حتما به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

منبع: فوت و فن / webmd.com

به "برای داشتن پوستی سالم، چه بخوریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای داشتن پوستی سالم، چه بخوریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید