راهنمای خرید خودروی هیبریدی

به گزارش وبلاگ هاپرسین، خودروی هیبریدی چی بخرم؟ در بین خریداران خودروی ایرانی هستند کسانی که به محیط زیست علاقمندند، دوست ندارند زمان زیادی را در پمپ بنزین ها بگذرانند و البته قدرت خرید بالایی نیز دارند. از آنجا که گزینه خرید خودروی الکتریکی در ایران وجود ندارد، این افراد عموماً به سراغ برترین گزینه بعدی، یعنی خودروهای هیبریدی، می فرایند. در این مطلب ما قصد داریم برترین خودروهای هیبریدی بازار ایران را به این دسته از عزیزان معرفی کنیم.

راهنمای خرید خودروی هیبریدی

در حقیقت، به روزگاری رسیده ایم که دیگر ماشین های سواری صرفاً یک ساخته مکانیکی بنزین سوز و یا گازوئیل و گازسوز نیستند. از آغاز اولین ایده ها برای ساخت ماشین های حافظ محیط زیست با آلایندگی کمتر و بعدها هم مطرح شدن ایده برقی و الکتریکی کردن موتور خودروها نزدیک به سه دهه می گذرد (در مطلب هر آنچه باید از خودروهای برقی بدانید در این باره صحبت نموده بودیم).

ابتدای کار کلی آزمون و خطا و امید و ناامیدی در راه بود؛ بسیاری تصور می کردند ایدهٔ برقی کردن ماشین ها و یا عوض کردن سوخت های سنتی هیچوقت اجرایی نخواهد شد؛ اما برخلاف آن ها بسیاری دیگر از جمله مهندسان و طراحانی که در کمپانی های خودروسازی مشغول بودند چشم روشنی به آینده داشتند.

تجربه زیستی و اجتماعی انسان به ویژه ابداع گران در تاریخ و در طول قرن ها نشان داده که برای رسیدن به هدف و به اختراعی تازه احتیاج به دانش، سماجت و البته پشتکار است. به این ترتیب بود که بعد از سال ها کوشش، شکست و سرخوردگی و دوباره کوشش و شکست و پیروزی های کوچک و بزرگ، امروز بشر به این فناوری رسیده که نه تنها خودروی کوچک و سواری برقی و هیبریدی، که حتی کامیون و اتوبوس با این نوع تکنولوژی را فراوری کند.

ماشین الکتریکی و هیبریدی حالا دیگر نه یک رویا، که یک انتخاب برای خریداران است و پیشرفت های روزمره و سالانه ای که در این باب صورت می گیرد آدم ها را بیشتر و بیشتر به آمدن روزهای رانندگی بدون هیچ احتیاجی به سوخت های فسیلی امیدوار می نماید. آن ها نقشه این را دارند که یک روز انسان تمام وابستگی خود را به این نوع سوخت و منابع زمینی تمام شدنی فراموش کند و بدون مشکل به زندگی ادامه دهد.

مشخصات یک خودروی هیبریدی در ابتدا تنها به این موضوع محدود می شد که یک ماشین هم موتور بنزین سوز و هم برقی دارد؛ اما با پیشرفت های اجرا شده و اضافه شدن منابع سوختی دیگر، حالا یک خودروی هیبریدی محصولی است که تمام و یا بخش بزرگی از قسمت مکانیکی آن از سوختی غیر فسیلی استفاده می نماید. نیروی برق، هیدروژن، انرژی خورشیدی از جمله این منابع است.

در هر صورت و با توجه به همه گیر شدن این نوع ماشین که نرخ استقبال از آن هر روز افزایش می یابد، قصد داریم در مطلب زیر به معرفی بعضی از برترین خودروهای هیبریدی بازار ایران بپردازیم تا پاسخ روشنی برای پرسش خودروی هیبریدی چی بخرم پیدا کنیم.

1 - تویوتا کمری XLE

(مدل 2015 به بعد)

اولین گزینه از فهرست برترین خودروهای هیبریدی بازار ایران، تویوتا کمری است. تویوتا کمری هیبریدی از حدود 6 سال پیش و در سه نسخه عرضه شد که نسخه فول آن یعنی XLE در ایران به محبوبیت رسید. هر سه تیپ ظاهر و چهره ای شبیه به هم داشتند، اما در نسخه فول می شد تغییراتی کوچک و جزییاتی مثل رینگ و اگزوز کروم، دیلایت LED را مشاهده کرد.

در امکانات ایمنی و رفاهی نیز XLE علاوه بر سایر آپشن های دو نسخهٔ دیگر، به مواردی از جمله تنظیم برقی دو جایگاه جلو به همراه تنظیم گودی کمر جایگاه راننده، آینه مجهز به قطب نما، سنسور تغییر خط و نقطه کور و دید جلو، سیستم پخش مولتی مدیای تازه و هوشمند، شارژر بدون سیم و گرمکن جایگاه ها اشاره نمود.

موتور الکتریکی نسخه فول نیز از دو مدل دیگر قوی تر و بیشتر از 40 اسب بخار قدرت دارد. نوع تعویض سوخت در این خودرو اتومات و هوشمند و بر اساس کارکرد ماشین است. تویوتا کمری هیبرید به لطف موتور و قدرت خوب گیربکسش دارای شتاب اولیه پایین و سرعت بالایی است. این محصول در 100 کیلومتر تنها 6 لیتر بنزین می سوزاند و موتور آن 2500 سی سی گنجایش دارد.

جعبه دنده این خودرو مجهز به فناوری E-CVT است و فرمان پذیری و سیستم تعلیق در آن به نرمی و راحتی صورت می گیرد. این محصول به علت واردات کم و عرضه محدود و بعلاوه پیچیده بودن دانش تعمیر، خرج و نگهداری مطلوبی ندارد.

با این حال، اگر برای شما هم سوال شده که خودروی هیبریدی چی بخرم؟ بهتر است که نگاهی نزدیک به تویوتا کمری داشته باشید.

آخرین قیمت خرید و فروش تویوتا کمری XLE هیبرید

2 - تویوتا C-HR هیبرید

گزینه دوم از فهرست برترین خودروهای هیبریدی بازار ایران نیز محصولی دیگر از کمپانی تویوتا است که برخلاف مورد قبلی، می توان آن را به صورت صفر در بازار خرید.

این کراس اوور ژاپنی از سال 1396 به ایران وارد شد و علی رغم چهره قشنگ و زیبایش، اما استقبال خوبی از آن صورت نگرفت. چند علت باعث این اتفاق بودند که از آن ها می گردد به قیمت بالای خودرو با توجه به اندازه کم امکانات و آپشن هایی که ارایه می داد، اشاره نمود.

تویوتا C-HR دو موتور بنزینی و برقی با گنجایش 1800 سی سی دارد. کیفیت ساخت این خودرو بسیار بالاست و مصرف سوختش تنها حدود 4 لیتر در 100 کیلومتر است! شتاب اولیهٔ این محصول در حدود 11 ثانیه و سقف سرعت 170 کیلومتر دارد.

متاسفانه قدرت موتور این محصول شتاب و سرعت چشمگیری به بدنهٔ خودرو نمی دهد و از این لحاظ، نمرهٔ خوبی نمی گیرد. ضمن اینکه در طراحی اتاقک و کابین نیز فضای خوب و جاداری برای سرنشینان عقب در نظر گرفته نشده است.

این خودرو در کنار تمام آپشن ها و امکانات قابل پیش بینی در این رده قیمتی، به چند مورد مجذوب نماینده مثل سیستم پارک هوشمند، چکینگ باد تایرها و کنترل و پایداری هوشمند خودرو در سراشیبی ها مجهز شده است.

آخرین قیمت خرید و فروش تویوتا C-HR هیبرید

3 - تویوتا پریوس

دیگر گزینه از فهرست برترین خودروهای هیبریدی بازار، تویوتا پریوس است. تویوتا پریوس هیبرید در زمان ورودش به بازار توانست لقب پرفروش ترین خودروی هیبریدی جهان را از آن خود کند. این خودرو در سال 1395 به وسیله ایرتویا وارد ایران شد.

تویوتا در طراحی این خودرو در پی حفظ برترین آیرودینامیک برای پریوس بوده است. نتیجه این موضوع، به همراه طراحی آینده نگر تویوتا باعث به وجود آمدن این خودروی ساختارشکن شده است که بعضی عاشق طراحی این خودرو هستند و عده ای دیگر از آن نفرت دارند.

در هر صورت باید بگوییم که تویوتا پریوس سواری بسیار نرمی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می دهد. عایق بندی خوب این خودرو سبب شده که سروصدا و اصوات مزاحم به داخل کابین راه نیابند. عملکر گیربکس E-CVT پریوس نیز بسیار نرم و روان است و این امکان را دارد که نیروی معکوس چرخ های جلو را به انرژی الکتریکی برای ذخیره در باتری ها تبدیل کند.

تویوتا برای پریوس امکانات و آپشن های خوبی در نظر گرفته است. 7 کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سامانه ورود به خودرو بدون کلید، رادار نقطه کور، دوربین عقب، سیستم صوتی و تصویری JBL، قابلیت شارژ بی سیم گوشی تلفن همراه، کروزکنترل، سیستم تهویه اتوماتیک، هدآپ، سنسور نور و باران، تنظیم گودی کمر برقی راننده و … از امکانات تویوتا پریوس محسوب می شوند.

از معایب تویوتا پریوس هم می توان به پیچیدگی تعمیر و کمبود قطعات یدکی اشاره نمود که در خودروهای هیبریدی شایع است.

آخرین قیمت خرید و فروش تویوتا پریوس

4 - هیوندای سوناتا LF هیبرید

یکی دیگر از برترین خودروهای هیبریدی بازار ایران، هیوندای سوناتا است. مدل هیبریدی این محصول از برند هیوندای به وسیله گروه پاکرو و حدود 3 سال پیش به کشور وارد شد؛ نسخه ای بازطراحی شده با 3 تیپ و مدل متفاوت که فرقشان در طراحی کابین، داشبورد و بعلاوه، وجود و عدم وجود چند آپشن ایمنی و جانبی دیده می گردد.

موتور برقی 50 اسب بخار این خودرو با باتری های لیتیومی 270 ولت تغذیه می گردد. سوناتا هیبریدی دارای کیفیت خوب ساخت و سطح بالای استحکام بدنه و ایمنی است. ضمن اینکه کارکرد نرم شاسی و گیربکس هوشمند به علاوه سیستم تعلیق مطلوبش احساس خوبی را در رانندگی منتقل می نماید.

شتاب اولیه هیوندای سوناتا هیبریدی در حدود 9 ثانیه و مصرف آن کمتر از 5 لیتر سوخت در 100 کیلومتر است. در تیپ 1 و 2 که مثل تیپ 3 فول نیستند چند گزینه مثل سنسور نقطه کور و دید جلو و بعلاوه سقف پانوراما دیده نمی گردد. سوناتا هیبرید دارای سختی در دانش فنی و پیچیدگی تعمیر است و سیستم ترمزگیری آن نیز در شرایط مطلوبی قرار ندارد.

آخرین قیمت خرید و فروش هیوندای سوناتا LF هیبرید

5 - کیا اپتیما هیبرید

در ادامه و در پاسخ به سوال خودروی هیبریدی چی بخرم؟ به گزینه دیگری از کره جنوبی می رسیم. کیا موتورز ید طولایی در زمینهٔ ساخت محصولات هیبریدی دارد و اپتیما که حالا در این زمینه سابقه ای ده ساله را یدک می کشد، شاهدی بر این ادعاست. این محصول اما تنها چند سال پیش و به وسیله گروه اطلس به ایران وارد شد.

کیا اپتیما هیبریدی با نوع معمولی آن دارای تفاوت ظاهری است و این فرق را می توان در دو سپر، جلو پنجره و بعلاوه رینگ های ماشین مشاهده کرد. در داخل اتاقک و داشبورد نیز همه چیز شبیه به هم است و تنها یک فرق کوچک در صفحه کیلومتر آن واقع شده است. در کنار موتور 2000 سی سی بنزینی این محصول کره جنوبی، یک پیشرانه برقی 60 اسب قرار گرفته است و با یاری هر دو، سرعت تا سقف 250 کیلومتر بالا می رود و مصرف بنزین آن کمتر از 5 لیتر در 100 کیلومتر است.

این ماشین هم مثل برادر دیگر هم پیمان خود در هیوندای، یعنی سوناتا هیبرید، از فناوری AutoChange و تعویض سوخت هوشمند و اتوماتیک بهره می برد و خود خودرو این جابجایی را انجام می دهد. به این صورت که در مواقع درجا کار کردن و سرعت های کم تنها موتور برقی درگیر است و هنگام سرعت و شتاب زیاد این نیرو به یاری موتور بنزین سوز می آید.

جعبه دنده 6 حالتهٔ کیا اپتیما هیبرید مجهز به تکنولوژی شیفت لاک است و هنگام رانندگی کارایی خود را به خوبی نشان می دهد. اپتیما هیبرید هایی که به ایران وارد شده اند در بخش امکانات رفاهی و ایمنی به اصطلاح حالت نیمه فول دارند و این بدان معنی است که بعضی موارد از جمله سیستم اتوماتیک پارک، دوربین 360 درجه، گرمکن جایگاه و سرنشینان عقب و بعلاوه چند رادار ایمنی در این محصولات دیده نمی شوند.

این ماشین به علت واردات کم و عرضه به شدت محدود دارای بازار لوازم یدکی و تعمیر خوبی نیست، اما با این اوصاف کیا اپتیما هیبرید همچنان یکی از برترین خودروهای هیبریدی بازار ایران محسوب می گردد.

آخرین قیمت خرید و فروش کیا اپتیما هیبرید

6 - میتسوبیشی اوتلندر PHEV

اگر از ما بپرسید که خودروی هیبریدی چی بخرم؟ یکی از خودروهایی که به شما معرفی می کنیم میتسوبیشی اوتلندر Phev است. اوتلندر Phev یا به عبارت بهتر پلاگین هیبرید بعد از حدود 8 سال از معرفی آن، تنها 3 سال پیش به ایران آمد.

یکی از نکات جالب توجه در این خودرو امکان شارژ دو موتور برقی و مجزای ماشین به وسیله موتور بنزینی آن است و در امکانی دیگر می توان به صورت دستی فشار و استفاده را از روی این منابع برقی در هنگام رانندگی برداشت تا انرژی به جامانده در هر دو ذخیره گردد.

موتور این ماشین 2000 سی سی است که در کنار آن، دو موتور الکتریکی به صورت مجزا و برای نیرودهی به محورهای عقب و جلو وجود دارد. برخلاف ماشین های نیمه هیبریدی، خودروهای پلاگین هیبرید را می توان به صورت تمام الکتریکی استفاده کرد و این یعنی می توان موتور بنزینی را بطور کامل از مدار خارج کرد. با این حال، اگر کل بار بر موتورهای برقی قرار بگیرد و بر فرض شارژ کامل هر دو موتور، می توان حدود 50 کیلومتر مسافت با حداکثر سرعت 120 کیلومتر را طی کرد؛ بعد از اتمام شارژ آن ها نیز امکان شارژ هم با استند و برق وجود دارد و هم به لطف تکنولوژی که بالاتر گفته شد، می توان در همان حرکت با استفاده از موتور بنزینیِ خودرو، هر دو موتور را شارژ کرد. باتری های لیتیوم یونی این محصول قابلیت نیرو گرفتن و ذخیره سازی برق با ولتاژ 220 خانگی را نیز دارند و این مدت از صفر تا فول شارژ با جریان 10 آمپری تنها 5 ساعت طول می کشد.

میتسوبیشی اوتلندر Phev کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد و از گزینه های مجذوب نماینده برای تهیه یک خودروی هیبریدی محسوب می گردد. دو دیفرانسیل سه حالته با گیربکسی که در نسخه های تازهتر بهبود راندمان یافته و بعلاوه سرعت 170 کیلومتر به علاوه مصرف سوخت بسیار بسیار پایین و شاهکار یعنی فقط 2 لیتر در 100 کیلومتر تنها جای تحسین برای این خودروساز ژاپنی در پی دارد!

در دیگر قسمت ها مثل طراحی فضای کابین و فرمان پذیری و سیستم تعلیق نیز این خودرو نمره قبولی خوبی می گیرد. اگر از معایب آن بخواهید نیز می توان به پیچیدگی در دانش فنی و تعمیر، واردات محدود و در دسترس نبودن لوازم یدکی بصورت مطلوب و بعلاوه امکانات کمتر رفاهی نسبت به سایر خودروهای هم رده اشاره نمود.

آخرین قیمت خرید و فروش میتسوبیشی اوتلندر Phev

7 - لکسوس NX 300 h

به آخرین گزینه و به جرات یکی از محبوب ترین ها در چند سال اخیر در بازار کشور می رسیم. آخرین گزینهٔ راهنمای خرید خودروی هیبریدی ما لکسوس NX 300 h است.

لکسوس NX 300 h از آنجا که دانش و مهارت ژاپنی تویوتا را در پشت خود دارد توانست خیلی زود چشم علاقمندان به شاسی بلند را به خاطر طراحی فوق العاده زیبا و شیکش به خود جذب کند.

لکسوس برای نسخهٔ هیبریدی این مدل، موتور را کوچک تر کرد، اما دو قلب برقی مجزا برای محورهای جلو و عقب و بعلاوه، یک موتور سوم برقی برای شارژ و راه اندازی موتور بنزینی در قسمت مکانیکی قرار داد. این چهار موتور با دو دیفرانسیل و با یک جعبه دنده E-CVT همراه شدند و نتیجهٔ این کوشش در اندازه رضایت و محبوبیتی که در میان رانندگان و دارندگان این خودرو شکل گرفته است، دیده می گردد.

شتاب اولیهٔ لکسوس NX 300 h در حدود 9 ثانیه و با ماکزیمم سرعت 180 کیلومتر و مصرف سوخت پایین و مطلوب 5 لیتر در 100 کیلومتر همراه است.

باید اضافه نمود که کار تیم سازندهٔ لکسوس به اینجا ختم نشده و این خودرو جزو پر آپشن ترین های بازار ایران نیز محسوب می گردد. به جز تمام امکانات ایمنی و رفاهی که پیش بینی می گردد در این نوع خودرو و با این رده قیمتی و کیفیت وجود داشته باشد، وجود چهار حالت رانندگی، اتو هلد در سیستم ترمز، 8 کیسه هوا و سیستم هوشمند جلوگیری از برخورد به عابر، پشت سری های هوشمند در جایگاه ها برای صدمات کمتر هنگام تصادف، تنظیم 10 حالته برقی جایگاه راننده و بعلاوه، تنظیم شیب اتوماتیک ماشین در سربالایی ها و سرپایینی ها از جمله موارد بیشتر و مجذوب نماینده تر در این محصول است.

لکسوس NX 300 h در کنار کیفیت خوب ساخت، استحکام و ایمنی بالایی در بدنه دارد و از خرج و استهلاک کمی برخوردار است. در بخش معایب هم فرمان پذیری خودرو در پیچ های تند و بعلاوه سختی دانش تعمیر از نکات منفی آن است.

آخرین قیمت خرید و فروش لکسوس NX 300 h

جمه بندی؛ آخر خودروی هیبریدی چی بخرم؟

همانطور که خودتان می دانید و در این راهنمای خرید هم مشاهده کردید، خودروهای هیبریدی متاسفانه چندان مقرون به صرفه نیستند. شاید یکی از دلایل این گرانی، همچنان نوظهور و تازه بودن این فناوری با وجود چندین سالی است که از ارائهٔ اولین نسخه های این نوع ماشین ها می گذرد.

ضمن اینکه از آنجا که فعلاً تنها کمپانی های بزرگ و غول های خودروسازی جهان در حال ساخت این مدل محصولات هستند و دانش ساخت آن برای همه کشورهای جهان فراگیر نشده، این کمپانی ها تازهترین خودروهای هیبریدی خود را با آخرین امکانات و تکنولوژی عرضه می نمایند و این موضوع تایید دیگری بر گرانی این شاخه از ماشین ها است.

در هر صورت، نوشتهٔ بالا چکیده ای از راهنمای خرید خودروی هیبریدی از گزینه های موجود و فعال در بازار داخل کشور بود. خوشبختانه بیشتر خودروهای هیبریدی موجود در ایران خودروهای خوبی هستند و امکانات زیادی را هم در اختیار سرنشینان قرار می دهد. پیشنهاد ما به شما این است که برای خرید خودروی هیبریدی در ابتدا بودجهٔ خودتان را مد نظر داشته باشید و در مرحله دوم به تعمیرپذیری و فراوانی قطعات یدکی خودروها دقت کنید.

اگر از علاقمندان محیط زیست هستید و برای حفظ آن می کوشید، اما توانایی پرداخت چنین مبالغی را برای خودرو ندارید، پیشنهاد می کنیم مطلب کم مصرف ترین خودروهای بازار ایران را مطالعه کنید. بعلاوه، پیشنهاد می کنیم برای خواندن سایر مطالب به دسته بندی راهنمای خرید خودرو سر بزنید.

امیدواریم که این مطلب برترین خودروهای هیبریدی بازار ایران توانسته باشد اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهد. نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ آیا تجربه سواری با این خودروها را دارید؟ به نظر شما کدام یک از این خودروها ارزش خرید بیشتری دارند؟ نظرات و تجربیات خودتان را با ما در میان بگذارید.

منبع: دیوار

به "راهنمای خرید خودروی هیبریدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید خودروی هیبریدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید