رد ادعای ثبت یک پرونده در یونسکو

به گزارش وبلاگ هاپرسین، جلال محمدی، سرپرست گروه آوای تبری شامگاه دوشنبه (دوازدهم تیرماه) در جریان برگزاری کنسرت این گروه در تالار وحدت، مدعی شد که پرونده دوتار تبری را برای ثبت در یونسکو در حال آماده سازی دارد و این ساز به زودی در یونسکو ثبت می گردد.

رد ادعای ثبت یک پرونده در یونسکو

اما بهروز وجدانی ـ مسؤول تهیه پرونده مهارت های سنتی ساختن و نواختن دوتار ـ این ادعا را رد و تاکید نمود که یک پرونده نمی تواند دو بار (از سوی یک کشور) در یونسکو ثبت گردد. پرونده دوتار در سال 2019 با عنوان مهارت های سنتی ساختن و نواختن دوتار در یونسکو ثبت شده است که قلمرو آن پنج استان خراسان (شمالی، رضوی و جنوبی)، گلستان و مازندران است.

او اضافه نمود: دوتار در این استان ها در قالب یک پرونده به یونسکو ارائه و مستندات صوتی و تصویری و یک متن انگلیسی 40 صفحه ای از آن ها تهیه شده است. در این پرونده از دوتار مازندران هم گفته شده است و اجراهای آقای اسحاقی دوتارنواز معروف این استان به صورت عکس و فیلم یک دقیقه ای در پرونده جهانی دوتار ثبت شده است.

وجدانی اظهار کرد: تاکید می کنم که پرونده ای به نام دوتار تبری در حال ثبت شدن نیست و ثبت هم نخواهد شد. در کنوانسیون 2003 که به حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس مربوط می گردد، کشورها عضو هستند و این کشورها هستند که پرونده ها را به یونسکو ارائه می دهند. در ایران هیچ پرونده ای ثبت یونسکو نمی گردد، مگر این که زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با امضای وزیر به یونسکو ارسال گردد.

مسؤول تهیه پرونده مهارت های سنتی ساختن و نواختن دوتار بعلاوه گفت: افرادی که نوازنده دوتار تبری هستند و به این ساز علاقه دارند، کوشش نمایند آن چیزی را که هست تقویت نمایند و به تربیت و تدریس شاگردانی در این حوزه بپردازند. وقت و انرژی خود را صرف آموزش و پژوهش برای دوتار نمایند، نه برای ثبت پرونده ای که پیش تر تهیه و ثبت شده است.

منبع: گردشبان

به "رد ادعای ثبت یک پرونده در یونسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رد ادعای ثبت یک پرونده در یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید