هواپیماهایی مخصوص سفرهای طولانی مدت هستند

به گزارش وبلاگ هاپرسین، سفرهای هوایی طولانی مدت حوصله سر بر هستند و بیشتر افراد ترجیح می دهند به خواب بروند، اما جایگاه های سفت به نظر محل مناسبی برای خواب نیستند. گویا وجود اتاقک های خواب مخصوص برای مسافران در طول سفرهای طولانی راه حال مناسبی است.

هواپیماهایی مخصوص سفرهای طولانی مدت هستند

آیا تابه حال پرواز 12 ساعته تجربه نموده اید؟ حتی اگر سفر چندساعته در هواپیما داشته باشید، دوست دارید در چه حالتی در هواپیما باشید؟ هیچ کسی دوست ندارد که به جایگاه هواپیما به مدت چند ساعت بسته گردد یا برای یک دستشویی، صف طولانی بایستد این ها همان دلایلی بود که برای فرار از آن ها، هواپیما را انتخاب نموده اید تا راحت باشید. شرکت های هواپیمایی از برای بهبود شرایط اقامت چندساعته شما در هواپیما، گزینه جایگاه های تختخواب شو را پیشنهاد می دهند؛ که ما را به فکر فرو می برند.

همان طور که می دانید، امروزه کابین ها به گونه ای طراحی می شوند که بتوانند حجم بالایی از مسافران را در جایگاه های متناسب با کابین پر کنند؛ اما فضای بالای سر مسافران اغلب خالی و بدون استفاده باقی می ماند که اگر همه جایگاه های هواپیما به صورت هتل های کپسولی یا قطار باشد می تواند به عنوان محل اسکان مسافران در طول سفر استفاده گردد.

هتل های کپسولی، مکان هایی هستند که فقط برای خواب و استراحت ساخته می شوند. در دیواره این هتل، جایی به میزان یک نفر در حالت درازکش تعبیه شده است که بتوانید در آن استراحت کنید یا بخوابید همچون قطارهایی که در داخل کابین، تخت خواب های تاشو دارند.

باگذشت زمان و افزایش تعداد مسافران، مسائل فضای کم هواپیماها برای مسافران حادتر می گردد. طبق پیش بینی های انجام شده به وسیله انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی، تعداد مسافران هواپیمایی در سال 2030 از مرز چهار میلیارد نفر که تقریبا دو برابر تعداد مسافران در سال 2016 است، خواهد گذشت. با احداث فرودگاه های نو، پروازها بین جهتهای طولانی افزایش می یابد و زمان مسافرت ها هم به طبع، طولانی تر خواهد شد. جهتهایی همچون دوحه به اوکلند، زمان پروازی 16 ساعت بدون توقف دارد که زمان زیادی برای نشستن یکجا است.

اتاق کپسولی هم اکنون هم وجود دارد

اتاق های کپسولی، اتفاق نوی در هواپیماها و پروازهای طولانی نیستند. در پروازهای طولانی مدت خدمه برای استراحت داخل این کپسول ها می خوابند برای مثال در هواپیمای بزرگ جثه بوئینگ 787 تعداد زیادی کپسول در یک کابین برای استراحت خدمه هواپیما تدارک دیده شده است. ورودی این کابین در کنار کابین خلبان واقع شده است. کپسول ها در راستای کابین اصلی مسافران تعبیه شده است.

اتاق کپسولی برای مسافران

این ایده برای مسافران هواپیما بعد از مدت ها بالاخره، پیاده شد. در نمایشگاه هوایی سال جاری در هامبورگ، ایرباس بزرگ ترین شرکت فراوریکننده هواپیماهای مسافرتی، از ایده خود برای درست کردن کپسول های استراحت مخصوص مسافران برای استراحت و خواب، پرده برداشت.

بوئینگ اعلام نمود با شرکت فراوریکننده قطعات و تجهیزات هواپیما Zodiac Aerospace برای فراوری کردن اتاقک های کپسولی به جای جایگاه های همیشگی پروازهای کلاس اکونومی، همکاری خواهد داشت. همان طور که گفته شد این کپسول ها محل استراحت و خواب راحتی در سفرهای طولانی مدت خواهد بود.

جیف پینر، ارشد قسمت کابین و محموله ایرباس در خصوص این ایده گفت:

بیشتر شرکت های هواپیمایی از ما در خصوص نحوه توسعه فضای مفید برای افزایش تعداد مسافران پروازی مشورت می خواهند. ما به آن ها میگوییم که با استفاده از هزینه کمتر از اضافه کردن جایگاه های فرست کلاس به کابین یا درست کردن اتاقک های نو می توانند به هدف خود برسند. شرکت هواپیما از پتانسیل بالقوه پروازهای طولانی مدت می تواند برای کرایه دادن کپسول های تعبیه شده در کابین استراحت به مسافران مختلف بر اساس ساعت استراحت، درامد زایی کنند. این ایده در پروازهای اکونومی پتانسیل بیشتری نسبت به پروازهای بیزینس کلاس دارد. جایگاه پروازهای بیزینس کلاس به حد کافی برای خواب راحت هستند.

با نگاه خوش بینانه، در سال 2020 شاهد رونمایی از این کپسول ها خواهیم بود. با ورود این کپسول ها به هواپیما، در پروازهای طولانی مدت با هواپیمایی همچون ایرباس A330 برای استراحت داخل کپسول بخوابید. در حال حاضر کابین مخصوص A330 برای قرارگیری 150 کپسول در زیر کابین اصلی مسافران طراحی و ساخته شده است.

طرح های مشابه پیشین

ایرباس در سال های قبل ایده داشتن جایگاه های افقی برای مسافران در پروازهای طولانی مدت را داشت؛ اما تابه حال هیچ کدام از این ایده ها به مرحله عمل نرسیده بودند. رابرت لانگ، سرپرست داخلی ایرباس می گوید:

از مدت ها قبل در فکر افزایش امکانات پروازهای اکونومی برای مسافران بوده ایم. ایده کپسول های استراحت زمان به وجود آمد که ما تصمیم گرفتیم از فضای خالی بالای سر مسافران برای رفاه خودشان استفاده کنیم. این فضا در همه هواپیماها، خالی می ماند و معمولاً برای قرارگیری چمدان ها در گذشته استفاده می شد.

از یک دهه قبل که ایرباس ایده خودش با نام تجاری جایگاه های افقی در نمایشگاه صنعت هوایی لندن نمایش داده است، تا به امروز صدها نوآوری در این مورد به ثبت رسیده است که برخی از آن ها عجیب و ناممکن هستند. در سال 2007 شرکت هواپیمایی لوفتانزا آلمان، اعلام نمود که میخواهد در داخل کابین به جای جایگاه از تخت خواب های سه طبقه استفاده کند. این طرح اولی به شدت مورد استقبال نهاده شد و دید مثبتی به وجود آورد. مسافران در ایرباس جایگاه افقی لوفتانزا به صورت درازکش در سه طبقه کنار هم از ابتدای ورودی هواپیما تا پایان قرار می گرفتند. هرچند این ایده مورد استقبال نهاده شد اما در حد یک ایده باقی ماند و هیچ وقت اجرایی نشد.

در سال 2015 و در ادامه طراحی های مشابه، طرحی از شرکت Air Lair واقع در لندن به ثبت رسید که در آن کابینی، با دریچه های دایره ای در دیوار برای ورودی کپسول ها تعبیه شده بودند تا مسافران در دوطبقه مجزا به استراحت بپردازند.

ریمون کولائو سرمایه گذار شرکت Airlinetrend که مجری طراحی این پروژه است در خصوص آن می گوید:

صنعت هوایی در سال های اخیر طرح های متنوعی برای قرارگیری مسافران زیاد در فضای ثابت هواپیما، بدون تغییر کابین سابق به خود دیده است. ازجمله آن ها، جایگاه های حبابی روی هم یا تخت های بالای هم؛ اما همه طرح هایی که برای افزایش فضا داده می شوند، مسائلی از قبیل جهت طولانی دسترسی، ایمنی مسافران و عدم رعایت قوانین هوایی داشته اند. این مسائل موانعی مهمی بر سر راه ایده جایگاه های افقی در کابین مسافران بوده اند.

بزرگ ترین موانع

ایمنی و استاندارد جهانی

نایجل گود، بنیان گذار و طراح شرکت Priestrnan Goode که سابقه سی ساله در طراحی داخلی کابین ها دارد در این خصوص می گوید:

فرایند اجرایی این پروژه ها سخت و میلیون دلار هزینه لازم دارند، به همین علت شرکت های هواپیمایی هیچ علاقه ای برای طراحی مجدد کابین و اجرای تغییرات بر روی جایگاه های خودشان ندارند. جایگاه مسافران در طول ده سال گذشته، همواره دست خوش تغییرات بوده است، بیشتر شرکت های هوایی ترجیح می دهند از جایگاه های مقرون به صرفه قیمتی که استانداردهای هوایی مختلف را بدون دردسر کسب نموده اند استفاده کنند و ریسک خرید جایگاه های گران قیمت یا امکاناتی همچون کپسول های خواب را نمی پذیرند.

در خصوص استانداردهای هوایی باید گفت که جایگاه هایی که برای هواپیما در نظر گرفته می شوند باید تمامی استانداردهای کشور، جهانی را گذرانده باشند. ازجمله این استانداردها هوشیاری کامل مسافران زمان برخاست و نشستن هواپیما و بستن کمربند ایمنی است، مسافری را در نظر بگیرید که تازه از خواب بیدار شده باشد، آیا می تواند کمربند خودش را محکم ببندد. یکی دیگر از موارد تعداد درهای خروجی بر اساس تعداد مسافران است. اگر شما تعداد زیادی مسافر در هواپیما داشته باشید، کابین هواپیماهای امروزی ظرفیت داشتن تعداد در مناسب برای خروج همه مسافران نخواهد داشت.

آنچه در قطارها به عنوان تخت خواب به کار می رود در هواپیما کاربردی نخواهد داشت. برخلاف قطار به طور خلاصه قسمت تاشو و متحرک در داخل هواپیما بر اساس استانداردهای ایمنی نباید وجود داشته باشد و از طرفی همواره باید درجه ازادی به مسافر داده گردد که بتواند در داخل کپسول تحرک داشته باشد.

باید منتظر ماند و در عمل این ایده را امتحان کرد.

منبع: کجارو / The Daily Telegraph

به "هواپیماهایی مخصوص سفرهای طولانی مدت هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواپیماهایی مخصوص سفرهای طولانی مدت هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید