کره خوبه یا بد؟

به گزارش وبلاگ هاپرسین، خاصیت های کره و اینکه مصرف آن چه مزایا و ضررهایی برای سلامت انسان دارد، از مدت ها پیش در بین متخصصین تغذیه مورد بحث و جدال بوده است. در حالی که برخی از متخصصان می گویند که میزان کلسترول را بالا می برد و رگ های شما را مسدود می نماید، برخی دیگر ادعا می نمایند که می تواند یک ماده غذایی مفید و طعم دهنده رژیم غذایی شما باشد. در این مقاله از دسته دانستنی در خبرنگاران بلاگ نگاه دقیق تری به کره و اینکه آیا این برای سلامتی شما خوب است یا بد، می اندازیم.

کره خوبه یا بد؟

کره چیست؟

کره یک فرآورده و محصول خوراکی است که از لبنیات به دست می آید و هم زدن و عملیات چربی گیری از شیر ساخته می گردد، فرایندی که چربی های جامد را از مایع جدا می نماید، عملیات کره گیری نام دارد.اگرچه کره از شیر سایر پستانداران مانند گوسفند، بز و گاومیش هم تهیه می گردد، در اینجا در خصوص کره فراوری شده از شیر گاو صحبت می کنیم.

انواع مختلف کره وجود دارد، از جمله کره نمک دار، بدون نمک، کره های تغذیه گیاهی و کره تصفیه شده - که هر کدام از آن ها براساس ترکیبات و روش فراوری متفاوت هستند. کره به علت غلظت چربی بالایی که دارد، از عطر و طعم زیاد و شکل خامه ای برخوردار است.

به خصوص برای پخت و پز با حرارت زیاد مانند سرخ کردن در ماهی تابه کردن غذاها عملکرد مناسبی دارد و می تواند همزمان هم باعث طعم دار شدن غذا گردد و هم از افزودن طعم از چسبیدن غذا به ظرف جلوگیری کند. بعلاوه از کره در پخت و پز خوراکی هایی که در فر یا تنور درست می شوند و بعلاوه در دسرها استفاده می گردد تا به آن ها طعم و عطر و حتی شکل مناسبی بدهد.

به علاوه، می توان آن را روی نان، سبزیجات پخته شدن، بسیاری از غذاها مانند پاستا ریخت و یا در پخت بسیاری دیگر از غذاها اضافه کردن.

خلاصه: کره یک محصول لبنی است که به طور سنتی از شیر گاو تهیه می گردد، اگرچه انواع مختلف دیگری از آن هم در دسترس است. از این ماده غذایی در پخت و پز استفاده می گردد و به غذاهای مختلفی اضافه می گردد.

مواد غذایی موجود در کره

یک قاشق غذاخوری کره می تواند مواد غذایی مفید زیر را برای بدن شما فراهم کند.

کالری

چربی

ویتامین A

ویتامین E

ویتامین B12

ویتامین K

گرچه کره دارای کالری و چربی بالایی است، اما دارای انواع مختلفی از مواد غذایی مهم هم هست. به عنوان مثال، منبع خوبی از ویتامین A، یک ویتامین محلول در چربی است که برای سلامت پوست، عملکرد سیستم ایمنی و بینایی سالم، تا حدود زیادی مفید است.

بعلاوه دارای ویتامین E است، که تا حدود زیادی باعث حفظ سلامت قلب شما می گردد و به عنوان یک آنتی اکسیدان برای محافظت از سلول های شما در برابر آسیب دیدگی های اکسید شدگی به علت وجود مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد، ضروری است.

علاوه بر این، کره دارای میزان بسیار کمی از مواد غذایی و مفید دیگر، از جمله ریبوفلاوین، نیاسین، کلسیم و فسفر است.

خلاصه: کره دارای میزان زیادی کالری و چربی است و بعلاوه دارای میزان زیادی مواد غذایی مهم از جمله ویتامین های A و E است.

کره منبع خوبی از اسید لینولئیک کونژوگه

کره منبع عالی اسید لینولئیک کونژوگه (CLA) است. این ماده نوعی چربی موجود در گوشت و لبنیات که فواید بسیار مهمی برای سلامتی بدن شما دارد.

نتایج به دست آمده از مطالعه ها و آزمایش های اجرا شده در همین زمینه نشان می دهد که CLA ممکن است دارای خواص ضد سرطانی باشد و می تواند به کم شدن سرعت رشد سرطان پستان، روده بزرگ، روده بزرگ، معده، پروستات و کبد یاری کند.

نتایج به دست آمده از مطالعه ها و تحقیق های دیگر نشان می دهند مصرف مکمل های دارای CLA می تواند باعث کاهش چربی بدن گردد و به مدیریت وزن در افراد یاری کند. بعلاوه یک مطالعه 24 ماهه که بر روی تعداد 134 بزرگسال دارای اضافه وزن اجرا شده است، نشان می دهد که مصرف 3.4 گرم CLA در روز می تواند باعث کاهش چربی بدن در این افراد گردد.

بیشتر بخوانید: 15 دانستنی خوراکی که شما نمی دانید!

مصرف این مادهٔ مهم بعلاوه می تواند تا حدودی به تقویت عملکرد سیستم ایمنی و کم شدن عامل های التهاب در بدن یاری کند و با این روش به شما در داشتن سلامت بیشتر یاری کند.

به عنوان مثال، یک مطالعه در 23 مرد نشان داد که مصرف 5.6 گرم CLA به مدت 2 هفته باعث کم شدن میزان چندین نوع پروتئین های ایجاد نمایندهٔ التهاب های مضر، مانند عوامل خطر تومور و پروتئین واکنشی C، در بدن افراد شد.

بخاطر داشته باشید که بیشتر آزمایش ها و مطالعه های موجود با استفاده از اشکال بسیار غلیظ CLA به شکل مکمل و نه میزان موجود در مقدار های طبیعی مصرف کره انجام می گردد.

مطالعه ها و آزمایش های بیشتری ضروری است تا اینکه به صورت کامل روشن گردد که وقتی میزان کافی از این ماده بوسیلهٔ رژیم غذایی مناسب وارد بدن می گردد چگونه به بهتر شدن سلامتی بدن شما یاری می نماید.

خلاصه: کره دارای ماده ای به نام CLA است که در واقع نوعی چربی است که ممکن است دارای خواص ضد سرطان باشد و به کم شدن میزان چربی بدن و بهتر شدن عملکرد سیستم ایمنی بدن شما می تواند تا حدود زیادی یاری کند.

کره دارای بوتیرات است:

کره سرشار از بوتیرات است، نوعی اسید چرب با زنجیره کوتاه که دارای چندین فایدهٔ مهم برای سلامت بدن شما است.

جالب است بدانید که بوتیرات بعلاوه بوسیلهٔ باکتری های مفید موجود در روده شما هم فراوری می گردد و به عنوان منبع انرژی سلول های روده شما استفاده می گردد. این قضیه می تواند با کم کردن التهاب در روده ها و یاری کردن به جذب مایعات و الکترولیت ها، باعث تقویت نظم و تعادل الکترولیت ها گردد.

علاوه بر این، بوتیرات می تواند درمان سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یاری کند، بیماری که با علائمی مانند درد معده، نفخ، یبوست و اسهال تعیین می گردد. با توجه به خاصیت ضد التهابی بوتیرات، بعضی مطالعه ها و آزمایش ها نشان می دهند که این ماده می تواند در درمان بیماری کرون تا حدودی مفید باشد.

طبق بعضی مطالعه ها و آزمایش های اجرا شده بر روی حیوانات، بوتیرات بعلاوه می تواند در بهتر شدن حساسیت به انسولین و تنظیم سوخت و ساز بدن تا حدودی یاری کند و بعلاوه در تشکیل سلول های چربی برای یاری کردن به کنترل و کاهش وزن مفید باشد. با این حال، این مطالعه ها و آزمایش ها با استفاده از میزانهای زیاد بوتیرات انجام شد.

مطالعات بیشتری مورد احتیاج است تا بتوانیم به صورت کامل چگونگی تأثیر میزان کم بوتیرات موجود در کره را بر روی سلامت انسان ارزیابی کنیم.

خلاصه: کره دارای ماده ای به نام بوتیرات است که نوعی چربی است که می تواند تا حدودی به عملیات هضم کردن در روده ها یاری کند، التهاب های مضر را در بدن کاهش دهد. بعلاوه بعضی از مطالعه ها و آزمایش های اجرا شده بر روی حیوانات نشان می دهد که بوتیرات می تواند تا حدودی به کنترل وزن در افراد یاری کند.

بیشتر بخوانید: کم خونی فقر فولیک اسید چیست؟ عوامل به وجود آمدن کم خونی چیست؟

کره دارای چربی اشباع زیاد است:

کره دارای میزان مناسبی از چربی های اشباع است که نوعی چربی موجود در غذاها از جمله گوشت و لبنیات است.

در حقیقت، حدود 63 ٪ چربی های کره چربی اشباع شده است، در حالی که چربی های اشباع نشدهٔ تک پیوند و چربی های اشباع نشدهٔ چند پیوند به ترتیب 26 ٪ و 4 ٪ از کل چربی ها کره را تشکیل می دهند.

از نظر تاریخی، چربی اشباع شده معمولاً به عنوان یک چربی ناسالم و مسدود نمایندهٔ رگ ها به شمار میرود که فرض می گردد به سلامت قلب شما آسیب می رساند. با این حال، تحقیقات اخیر هیچ ارتباطی بین مصرف چربی اشباع و افزایش خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی یا مرگ بر اثر بیماری های قلبی را پیدا نکرده است.

هنوز، چربی های اشباع شده به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی مناسب و سالم باید با انواع دیگر چربی های سالم ترکیب شوند.

در حقیقت، یک آنالیز از 15 مطالعه نشان داده است که جایگزینی جزئی چربی اشباع شده در رژیم غذایی با چربی اشباع نشده چند پیوندی می تواند باعث گردد که خطر مبتلا شدن به بعضی بیماری های مربوط به قلب و انسداد رگ ها تا حدود 27 درصد کمتر شوند. این ها مسائل و بیماری هایی هستند که به سلامت قلب شما آسیب می رسانند.

طبق جدیدترین دستورالعمل های رژیمی برای ایالات متحده، توصیه می گردد میزان مصرف چربی اشباع را به کمتر از 10 درصد کالری روزانه خود برسانید.

این بدان معنی است که کره می تواند در حد اعتدال مفید باشد و می گردد از مصرف آن لذت برد اما باید از غذاهای دیگری مانند آجیل، دانه ها، روغن زیتون و ماهی های چرب با انواع دیگر چربی های سالم هم استفاده گردد.

علاوه بر این، چربی های اشباع شده مانند کره مخصوصاً برای پخت و پز با حرارت زیاد مناسب تر هستند زیرا در برابر اکسید شدن مقاوم هستند و می توانند درجه حرارت بالایی را تحمل نمایند. این می تواند در جلوگیری از بوجود آمدن مولکول های بسیار مضری به نام رادیکال های آزاد در هنگام پخت و پز یاری کند.

خلاصه: کره از نظر چربی اشباع زیاد است. اگرچه ممکن است مصرف چربی اشباع شده باعث بیشتر شدن خطر مبتلا شدن بیماری قلبی مرتبط نگردد، اما جایگزینی آن با چربی اشباع نشده می تواند تا حدودی باعث کمتر شدن خطر بیماری های قلبی عروقی می گردد.

بیشتر بخوانید: لوگوی ماشین های برتر جهان چه معنایی دارند؟

کره کالری بالایی دارد:

کره از کالری بالایی برخوردار است (حدود 102 کالری را در هر قاشق غذاخوری که در حدود 14 گرم کره است).

اگرچه مصرف کره، اگر در حد اعتدال مصرف گردد خوب است اما زیاده روی در مصرف آن به سرعت می تواند باعث افزایش کالری اضافی دریافت شده، بگردد.

اگر شما رژیم غذایی خود را برای جبران این کالری اضافی دریافت شده اصلاح نکنید، این قضیه می تواند به مرور زمان باعث افزایش وزن بدن شما گردد. جالب است بدانید که اضافه کردن فقط یک وعدهٔ غذایی در روز به رژیم غذایی شما بدون ایجاد تغییر در دیگر موارد رژیم غذایی می تواند در طی یک سال باعث افزایش حدود 10 پوند (4.5 کیلوگرم) وزن در بدن شما بگردد.

بنابراین، بهتر است از کره در حد اعتدال بهره ببرید و آن را با چربی های دیگری که در رژیم غذایی خود دارید جایگزین کنید تا میزان کالری دریافتی بدنتان را تحت کنترل نگه دارید و از اضافه کردن ناخواستهٔ وزن بدنتان، جلوگیری کنید.

خلاصه: کره از کالری بالایی برخوردار است که در صورت مصرف به میزان زیاد می تواند به افزایش وزن بدن شما یاری کند.

پژوهش های اجرا شده

با وجود معروفیت زیاد کره به عنوان یک مادهٔ غذایی ناسالم، بیشتر مطالعه ها و آزمایش های اجرا شده در این مورد نشان می دهد که مصرف کره می تواند در حد اعتدال به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و مناسب قرار بگیرد و حتی ممکن است دارای چندین فایده برای سلامتی بدن شما باشد.

به عنوان مثال، یک آنالیز از 16 مطالعهٔ اجرا شده در این زمینه نشان داد که مصرف بیشتر غذاهای لبنی پر چرب مانند کره می تواند تا حدودی خطر دچار شدن به چاقی را در افراد کاهش دهد. یک آنالیز بزرگ دیگر بر روی تعداد بیش از 630،000 نفر گزارش داد که مصرف میزان مناسبی کره می تواند تا حدودی خطر مبتلا شدن به دیابت نوع 2 در افراد را کم کند.

نه تنها این، بلکه تحقیق ها و مطالعه های دیگر نشان می دهد که خوردن میزان میانه لبنیات مانند کره ممکن است تا حدودی باعث کم شدن خطر مبتلا شدن افراد به بیماری ها و مسائلی مانند حمله قلبی و سکته مغزی گردد.

با این حال، بعضی از مطالعه ها و تحقیق ها نشان می دهد که خوردن کره ممکن است دارای عوارض جانبی منفی برای سلامتی انسان باشد.

به عنوان مثال، یک مطالعه 5 هفته ای که بر روی 47 نفر اجرا شده است، نشان داد که مصرف میزان میانه کره در مقایسه با روغن زیتون، باعث افزایش عوامل خطر بیماری های قلبی از جمله افزایش کلسترول کل و کلسترول بد یا همان LDL می گردد.

به طور مشابه، یک مطالعه دیگر گزارش داد که خوردن 50 گرم کره به صورت روزانه به مدت 4 هفته توانسته باعث افزایش کلسترول بد یا همان LDL در تعداد 91 نفر از افراد بزرگسال گردد.

علاوه بر این، کره دارای میزان کالری زیاد و چربی اشباع است، بنابراین مهم است که میزان مصرف خود را کنترل کنید و از انواع دیگر چربی های هم بهره ببرید. مطالعه ها و تحقیق های بیشتری ضروری است تا تعیین گردد که مصرف منظم کره می تواند بر سلامت کلی شما تأثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: آیا واقعاً رژیم گرفتن شما را لاغر می نمایند؟

چه میزان کره می توانیم بخوریم

توصیه می گردد میزان مصرف چربی اشباع شده خود را به کمتر از 10٪ کل کالری روزانه خود محدود کنید.

به عنوان مثال، اگر روزانه 2000 کالری دریافت می کنید، این میزان تقریباً معادل است با مصرف 22 گرم چربی اشباع یا تقریباً 3 قاشق غذاخوری (42 گرم) کره است.

بنابراین، بهتر است برای مصرف این میزان چربی روزانه مصرف یک قاشق کره را با 1 تا 2 قاشق غذاخوری (14 تا 28 گرم) چربی های سالم مانند روغن زیتون، آجیل ها، دانه ها، روغن نارگیل، آووکادو و ماهی های چرب ترکیب کنید.

خلاصه: لذت بردن از مصرف کره اگر در حد اعتدال باشد می تواند باعث بوجود آمدن خطر کمتری برای مبتلا شدن به چاقی، دیابت و مسائل قلبی در افراد باشد. اما، به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی مفید، باید به همراه چربی های سالم دیگر از کره استفاده کرد.

چکیده مقاله:

کره سرشار از مواد غذایی و ترکیبات مفید مانند بوتیرات و اسید لینولئیک کونژوگه است.

محصولات لبنی پر چربی مانند کره در حد اعتدال می تواند باعث کاهش خطر چاقی، دیابت و مسائل قلبی در افراد گردد.

کره دارای میزان فراوانی کالری و چربی اشباع است و باید در حد اعتدال از آن مصرف کرد. بهتر است آن را در کنار ترکیبی از چربی های سالم قلب مانند روغن زیتون، آووکادو، آجیل، دانه ها و ماهی های چرب مصرف کنید.

منبع: healthline

منبع: اُکالا

به "کره خوبه یا بد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کره خوبه یا بد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید