چرا جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از همدان به یزد رفت؟ ، این جشنواره باید استانداردهای بین المللی را رعایت کند

به گزارش وبلاگ هاپرسین، دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان تاکید نمود که این جشنواره، یک جشنواره بین المللی است و نباید با مقیاس های یک جشنواره بومی یا استانی برگزار گردد.

چرا جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از همدان به یزد رفت؟ ، این جشنواره باید استانداردهای بین المللی را رعایت کند

به گزارش وبلاگ هاپرسین، امیر مشهدی عباس با تشریح دلایل انتقال این دوره از جشنواره از همدان به یزد گفت: برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در تهران بسیار راحت تر از آن بود که آن را در یک استان دیگر برگزار کنیم اما یکی از دلایل برگزاری جشنواره در خارج از تهران، این است که فرصت برگزاری این رویداد بزرگ در استان ها وجود داشته باشد تا انگیزه ای باشد برای تقویت زیرساخت ها، تجهیز سالن ها و ارتقای امکانات در دیگر نقاط کشورمان.

او با اشاره به تاثیرات برگزاری این جشنواره بر رشد و ارتقای امکانات نمایشی همدان یادآوری کرد: همدان هم در شروع برگزاری جشنواره، سالن های تئاتر مجهزی نداشت ولی برپایی جشنواره، انگیزه ای شد برای ارتقای امکانات نمایشی این استان. در حال حاضر در استان یزد هم فعالان تئاتر زیادی مشغول به کار هستند و امیدواریم با برگزاری جشنواره، فعالان تئاتر این استان فعال تر شوند و سالن های آن ارتقا پیدا نمایند.

مشهدی عباس درباره مسائل برگزاری جشنواره در همدان شرح داد: این گونه فعالیت ها نیازمند مساعدت شهرداری، استانداری، فرمانداری، اداره کل ارشاد استان و ... است چون به هر حال برگزاری جشنواره در هر استانی، هزینه های خاص خود را دارد. بخصوص که جشنواره تئاتر کودک و نوجوان جزو 20 جشنواره برتر این حوزه در جهانست و سال هاست در قامت یک جشنواره بین المللی برگزار می گردد و دنبال نمایندگان خاص خود را دارد بنابراین نمی توان آن را مانند یک جشنواره استانی یا بومی برگزار کرد و ضروری است این جشنواره استانداردهای بین المللی را رعایت کند.

او افزود: استان یزد برای برگزاری جشنواره ابراز تمایل بسیاری داشت و قرار شد کل هزینه های جشنواره به صورت پنجاه پنجاه میان تهران و یزد تقسیم گردد. این در حالی است که همدان گفته بود فقط بخشی از هزینه ها را تقبل می نماید و از آنجاکه وزارت ارشاد هم مسائل و محدودیت های خاص خود را دارد، این شکل از همکاری برایش مناسب نبود.

یک جشنواره بین المللی را بومی نبینیم!

مشهدی عباس با اشاره به اصرار وزیر ارشاد بر ماندن جشنواره در همدان شرح داد:آقای وزیر همه کوششش را به کار گرفت تا جشنواره در همدان بماند. مانند بسیاری از جشنواره های معتبر جهان که به نام شهر برگزارنماینده شناخته می گردد. در راستای همین کوشش و اصرار وزیر بود که سال گذشته وزارت ارشاد تمام هزینه های جشنواره را تقبل کرد ولی نمی توان در هر دوره چنین کرد.

این کارگردان تئاتر با شرح هزینه های گوناگون برگزاری یک جشنواره اعلام نمود: بخش عمده هزینه ها، تامین یاری هزینه و جوایزه گروه های شرکت نماینده است و خیلی مهم است که در این زمینه به روز باشیم چون شرایط مانند گذشته نیست که با یاری هزینه ای مختصر بتوان یک اثر نمایشی را به اجرا رساند. برایمان مهم بود که شان گروه های شرکت نماینده در بحث یاری هزینه رعایت گردد ولی با اینکه استان همدان تماشاگران و فعالان بسیار زیادی داشت، به ناچار جشنواره را از این استان منتقل کردیم.

او در پاسخ به اینکه گاه ثبات یک جشنواره در یک استان سبب می گردد که آن استان دیگر برای ارتقای امکانات نمایشی خود کوشش کافی نکند، گفت: در این بحث، نگاه، خیلی مهم است. خیلی بد است که یک جشنواره بین المللی را که در جهان جایگاه خود را دارد و توانسته برای فعالان تئاتر کودک و نوجوان در داخل کشور، ایجاد انگیزه کند، در حد یک جشنواره استانی یا بومی ببینیم یا آن را متعلق به خود بدانیم، نه اینکه جشنواره استانی خوب نباشد ولی معیار و مقیاس آن با یک جشنواره بین المللی فرق دارد.

مشهدی عباس درباره مقدار حمایت های استان یزد در برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شرح داد: برای برگزاری جشنواره در یزد قول مساعد گرفته ایم و خیلی از مسائل میان وزارت ارشاد و استان حل شده است.

او درباره تاریخ برگزاری جشنواره نیز گفت: هنوز در این زمینه به قطعیت نرسیده ایم زیرا لازمه معین کردن تاریخ این است که با دیگر جشنواره ها و رویدادهای فرهنگی تداخل نداشته باشد و استان برگزارنماینده نیز آمادگی لازم را داشته باشد. از سوی دیگر زمان برگزاری جشنواره، به زمان بودجه بندی و تخصیص بودجه نیز وابسته است. به هر حال این جشنواره، قدمت بسیاری دارد و تمام کوشش مان این است که زمان مناسبی برگزار گردد چراکه تولیدات آن در کیفیت نمایش های کودک در سال های آینده بسیار معین نماینده است.

او درباره تعداد سالن های تئاتر در یزد گفت: فقط شهر یزد نیست بلکه آنالیز های مان نشان می دهد به جز خود یزد، در شهرهای میبد، مهریز، اردکان و ... نیز سالن تئاتر دارند و با احتساب همه اینها به مقدار نیازمان، سالن خواهیم داشت.

مشهدی عباس با تاکید بر لزوم رعایت شان هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان اضافه نمود: هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان بسیار شریف هستند و با بدترین شرایط و کمترین امکانات و بودجه و دستمزد کار می نمایند. تمام کوشش مان بر این است که این جشنواره در خور و شایسته این جامعه بزرگ و شریف باشد.

بازیگر مطرح سینما: همه کاره هیچ کاره به من می گویند!

منبع: همشهری آنلاین

به "چرا جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از همدان به یزد رفت؟ ، این جشنواره باید استانداردهای بین المللی را رعایت کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از همدان به یزد رفت؟ ، این جشنواره باید استانداردهای بین المللی را رعایت کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید